Levende dukkepiger, tegneseriefigurer i gaderne og cafépersonale klædt ud som tjenestepiger. Japansk pop-kultur skubber til grænserne i sin dedikerede dyrkelse af det ekstreme og får enhver dansk subkultur til at ligne et bestyrelsesmøde i boligforeningen.
I den kommende weekend får fascinationen frit løb, når årets japanske popkultur-festival, J-Popcon, omdanner DGI-byen i København til et koncentreret mini-Tokyo. Men selvom du ikke kommer på de kanter, skal du ikke snydes for et par japanske pop-spark i din kulturvom. DR Kultur har fået Lea Dalgaard Olsen fra Foreningen J-Popkai til at pege på fem tendenser fra den den japanske popkultur:
Omvandrende tegninger
I de japanske storbyer er ’Cosplay’ blevet en udbredt ungdomskultur. ’Cosplay’ er en sammentrækning af ’costume’ og ’roleplay’. Når man er cosplayer, klæder man sig ud som sin yndlingsfigur fra spil, film, serier og lignende.
Er man særligt dedikeret, kryber man i kostumet på en helt almindelig hverdag, men de fleste nøjes med at mødes til særlige arrangementer og dyrke stilen sammen.
Levende legetøj i Tokyos gader
’Lolita’ er en tøjstil, hvor piger klæder sig ud i yndige dukkekjoler og sminker sig efter alle dukkekunsten regler. Selvom det er voldsomt tidskrævende at komme i tøjet om morgenen, er det blevet en hverdagsstil blandt mange unge piger. Andre nøjes med at gå all in ved særlige lejligheder.
Teenage-pige-heavy-dukker
Japan er landet, hvor det ekstreme ofte bliver populært, og musikken er ingen undtagelse. Det gælder for eksempel pigebandet ’Babymetal’, hvor heavy metal og pop forenes i tre dukkeklædte piger og et stramt koreograferet sceneshow. Det opsigtsvækkende sammenkog har med sin enorme fanskare lynhurtigt opnået stjernestatus.
En kage og en ørerensning, tak
Den første ’maid cafe’ åbnede med stor succes i Tokyo i 2001, og siden er konceptet vokset helt enormt. Caféens ansatte er klædt ud som tjenestepiger, og som gæst bliver man behandlet som var man herrefolk i eget hjem.
På mange caféer kan man ud over kaffe og kage også få renset ører eller tage et slag kort med sin tjenestepige.
... Og tegninger, tegninger, tegninger
Industrien for japanske tegneserier og –film er enorm. Genren er på ingen måde forbeholdt børn, men bliver lavet til alle aldersgrupper og typer. Det er ikke unormalt at se en forretningsmand læse sin manga, som andre læser Børsen.
Når de unge mødes og dyrker cosplay, er det typisk de karakteristiske figurer fra manga og anime, der bliver bragt til live.
J-Popcon
- •
J-Popcon er en festival for japansk populærkultur. Over 3.000 mennesker mødes i DGI-byen i København den kommende weekend for at være sammen om anime, manga, cosplay, spil og andre japanske kulturfænomener.
- •
Man skal være medlem af foreningen J-Popkai for at komme ind på festivalen. Med et prøvemedlemskab til 150-225 kr. kan du komme ind en enkelt dag.