Det er helt underordnet, om du er spilentusiast eller ej. Spilnyheden "Inside" er et af de bedste eksempler på interaktiv kunst, som nogensinde er blevet produceret i Danmark.
Sådan lyder opfordringen fra Jørgen Bjørn Hansen, der er spilekspert. På trods af nærmest uopnåelige forventninger efter internationale kæmpesucces fra 2010 "Limbo", har de danske udviklere i Playdead formået at skabe den umulige to'er, mener han. Og han står ikke alene om begejstringen for det dystre 2D-eventyr med en dreng i hovedrollen.
Spillet har modtaget topkarakter hos førende spil-medier, siden udgivelsen i går. En af verdens største youtubere-gamere, PewdiePie, peger på "Inside" som kandidat til årets spil. Men hvad er det "Inside" kan, siden det er et mesterværk - og endnu vigtigere: Hvorfor skal du spille det? Her er tre gode grunde til at skynde sig i gang, ifølge spilekspert Jørgen Bjørn Hansen:
Hårdtslående minimalisme
- Rene linjer, enkelt design og få farver. Dette kunne næsten være beskrivelsen af et møbel fra Arne Jacobsen, men dette passer også utrolig godt på "Inside". Spillet benytter sig af et smukt monokrom sort/hvidt udtryk, som kun gør brug af farver, når det vil fortælle spilleren, hvilke objekter der kan interageres med.
Historien er ligeledes enkel og hver fejl, som får din karakter dræbt i spillets univers, er hårdtslående og tragisk. Når du først én gang er blevet dræbt af en ond rottweiler, har du ikke lyst til at lide samme skæbne igen - frygt dog ej, for spillet vil faktisk gerne have dig til at fejle, så du mærker de tragiske og kontante konsekvenser bag dine handlinger.
Den minimalistiske stil skinner også igennem i spillets styring, som kun benytter sig af 2 knapper og en styrepind, så her kan alle være med.
Fænomenalt lydarbejde
- Inspirerende, dyster, analog og gennemtrængende. Der er få reelle kompositioner i Inside, men lydbilledet kræver alligevel spillerens fulde opmærksomhed og er med til at skabe en oplevelse af isolation, mystik og frygt, som gennemsyrer hele oplevelsen. Der er mange lydtemaer i ’Inside’ og flere gange hopper man op af stolen i frygt eller forundring over de lyde, som toner frem fra højtalerne.
I et særdeles veldesignet område er selve lyden din største fjende, og du skal agere hurtigt og præcist for at overleve. Dette spil nydes bedst med et godt lydanlæg eller nogle lækre hørebøffer.
Et cinematisk mesterstykke
- Inside gør brug af mange af de samme virkemidler, som film benytter sig af og til stor effekt. Ofte bliver udfordringer eller fjender introduceret med smukt komponerede kameraindstillinger eller subtile panoreringer, og du er aldrig i tvivl om, hvad -eller i hvilken retning, du skal orientere dig i.
Det er også umuligt ikke at drage paralleller til mesterværker som "Schindler’s Liste" og "Citizen Kane" og nogle af de sidste scener i spillet får en sågar til at tænke på den japanske animeklassiker "Akira".
Se trailer fra "Inside" her
https://www.youtube.com/watch?v=E0V2rPVQWfM
- •
Jørgen Bjørn Hansen er idémand bag YouTube-kanalen ’Spilministeriet’ og uddannet Cand.mag. i Medievidenskab. Han har spillet, siden han fik en Gameboy i hånden og har aldrig lagt sin passion for spil fra sig.
- •
"Inside" er ude nu til Xbox One-platformen, og udkommer d. 7. juli til PC. Læs mere om det på Playdeads side.