Med David Bowies død mister vi ikke kun en musiker, der har holdt sig relevant gennem størstedelen af de sidste 50 år. Vi mister en mand, der har været med til at skabe det fundament, som dagens musikere står på.
Det mener megafan og P6 BEAT-vært Anders Bøtter. Radioværten er taknemmelig over for Bowie af flere årsager:
- Bowie lærte mig at være nysgerrig. Hvis man ikke er nysgerrig som musikformidler, så bliver man kedelig. Og så bliver ens tid meget kort. Det har Bowie opdraget mig til ved at forandre sig konstant.
Det svære snit
Men det er ikke det eneste. Anders Bøtter har om nogen dykket ned i det monstrøse katalog, både som fan privat, men også i forbindelse med maratonudsendelsen P6 BEAT elsker David Bowie, hvor sangerens diskografi blev endevendt gennem seks timer i 2013
Men hvilke numre vil en superfan af Bowies virke gennem seks årtier selv anbefale videre? Her er Anders Bøtters personlige Bowie-playliste - i tilfældig rækkefølge.
'Where Are We Now'
https://www.youtube.com/watch?v=QWtsV50_-p4
- Singlen udkommer på Bowies 66 års-fødselsdag, og her bliver han tilbageskuende. Det er 'Bowie Retro'. Han kigger bl.a. tilbage på tiden i Berlin, på at være ung, og han stiller spørgsmålet 'Hvor er vi nu?'. Det er åndssvagt rørende - især nu.
Fra albummet 'The Next Day' (2013)
'The Hearts Filthy Lesson'
https://www.youtube.com/watch?v=lVgk7wYeZHw
Et af de bedste Bowie-numre fra 90’erne. Ha genopfinder sig selv med et album om seriemord, psykopati, og mørke stemninger. I denne periode laver han også musik til Lynch-filmen 'Lost Highway' og medvirker i Twin Peaks-filmen 'Fire Walk With Me'.
Fra 'Outside' (1995)
'DJ'
https://www.youtube.com/watch?v=QgPUxjQOk-w
- Det er virkelig en metasang. Her refererer Bowie virkelig til sig uden at være selvsmagende. Hans rigtige navn er jo David Jones, der danner initialerne D.J. På det tidspunkt har han været igennem figurerne Ziggy Stardust, Thin White Duke osv., og derfor er det en form for sandhedstestamente. Eller er det endnu en Bowie-figur? Man ved aldrig, om han skræller løget eller lægger et lag på. Det er genialt.
Fra 'Lodger' (1979)
'Heroes'
https://www.youtube.com/watch?v=Tgcc5V9Hu3g
- Hans største nummer nogensinde. Han rammer kærlighed og politik lige i hjertekulen. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det må have været at have familien adskilt af Muren, og så høre dette nummer, som var tilfældet med mange tyskere. Det må være fuldstændig vildt.
Fra 'Heroes' (1979)
'Ashes to Ashes'
https://www.youtube.com/watch?v=CMThz7eQ6K0
- Igen, et metanummer fra Bowies univers. Han refererer tilbage til nummeret 'Space Oddity' og sætter spørgsmålstegn ved, hvad nummeret egentlig handler om. Dengang troede man, at Major Toms kosmiske eventyr var en hyldest til rumfart. I 'Ashes to Ashes' genbesøger Bowie figuren, og fortæller, at Major Tom er blevet junkie. Nedbryder han helten fra 'Space Oddity', eller lægger han endnu et forståelseslag på?
Fra 'Scary Monsters' (1980)
'Suffragette City'
https://www.youtube.com/watch?v=cD51cxqY_uQ
- En af de mest flabede sange, Bowie har lavet. Han har skræmt forældre fra vid og sans dengang i 70'erne, da han optrådte med kjole og fuld makeup. Der er nok en del døtre - og sønner - der er blevet låst inde. Og så er tekstlinjen 'Ahh, wham bam thank ya, ma'am' det fedeste siden Little Richard sang 'Wop bop a loo bop a lop bom bom' på 'Tutti Frutti' i 1957.
Fra 'The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars' (1972)
'Changes'
https://www.youtube.com/watch?v=xMQ0Ryy01yE
- Sangen forvarsler om, hvad der sker af musikalske tendenser. Både i Bowies karriere, men også i Storbritannien generelt. Sangen introducerer den brede masse til glamrock. Linjerne 'Turn and face the strange' er for mig Bowies karriere i en nøddeskal. Det handler om ikke at være bange for det, der er anderledes frem for at løbe fra det. At se det skæve og det underlige i øjnene. Det er helt enormt godt set. Fuck, hvor det bare rammer!
Fra 'Hunky Dory' (1972)
'Breaking Glass'
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5693cab6a11f9f1ff89ea508
- Et skræmmende nummer, som angiveligt handler om hans ægteskab, der er ved at forlise i en kæmpe rus af kokain, depression og vanvittig opførsel. Han sniffer coke i pentagram-mønstre. Titlen refererer til de ting, som parret kaster efter hinanden. 'You're such a wonderful person / But you got problems' er lige så meget til ham selv som til hende. Iøvrigt fra et af hans bedste album, 'Low'.
Fra 'Low' (1977)
'Baal’s Hymn'
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5693cabba11f9f1ff89ea50c
- Her er det den ultra-intellektuelle udgave af Bowie, der fortolker Bertolt Brecht (tysk dramatiker, red.). Selve musikken ikke er opfindelsen af den dybe tallerken, men hans sangperformance er en af hans stærkeste nogensinde. Det er helt hen i vejret godt. Det album jeg har ledt længst efter. Jeg fandt det på et loppemarked for tre år siden.
Fra 'In Bertolt Brecht's Baal' (1982)
'Word on a Wing'
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5693cd75a11f9f1ff89ea531
- Et af de smukkeste og mest spirituelle numre, Bowie har skrevet. Han stiller spørgsmålstegn ved religion og eksistens på en sindssygt smuk måde. Det er et af de første art'y Bowie-numre, jeg faldt for. Det er et af de numre, hvor han synger bedst. Voluminøst og flot. Det er lyden af en mand, der er kommet ud på den anden side.
Fra 'Station to Station' (1976)
Anders Bøtter
- •
Tabte sit hjerte til Rage Against The Machine og Joy Division i en ung alder - og har siden dyrket rock, indie, metal og meget andet.
- •
Er vært på Sort Søndag og ofte tovholder på 'P6 BEAT elsker'-specialudsendelserne, der dedikerer seks timer til én kunstner, hvilket f.eks. har været Björk, Pink Floyd, Mew og Kraftwerk (se dem her).