20 år gamle Hugo hitter i udlandet

Skærmtrolden Hugo er en enorm succes i udlandet, hvor nyt spil netop nu indtager en lang række førstepladser.

Den verdenskendte tv-skærmtrold Hugo har efter mange års fravær igen indtaget verdensscenen.

Efter at have ligget nummer et på den danske hitliste for mest downloadede spil til Iphone og Ipad i hele syv uger, har Hugo i løbet af tre dage på den internationale scene også sat sig massivt på det internationale spilmarked.

Come back

- Hugo har ligget 20 år på loftet, og det ligger derfor på ingen måde i kortene, at man bare smider ham ind på Iphone- og Ipad-markedet og får ubetinget succes.

- Der er vi blevet overrasket over figurens styrke, som slår alt og alle, siger Henrik Kølle, der er ejer Krea Medie A/S, som står bag Hugo-spillet.

Pengene vælter ind

I løbet af syv uger på det danske marked har 170.000 danskere betalt de 6 kroner, spillet koster.

- Det er ikke sket siden udgivelsen af Angry Birds for tre år siden, at et spil i Danmark har hittet på den måde, siger Henrik Kølle.

Og i lande som Tyskland, Østrig, Norge, Thailand, Chile, Tyrkiet og Polen ligger spillet ligeledes nummer et.

- Lige nu ligger antallet af solgte spil på omkring 20.000 eksemplarer om dagen. Og det er rigtig, rigtig meget, siger ejeren af den succesrige virksomhed.

22 år gammel

Den kendte skærmtrold blev lanceret i Danmark i 1989 med det formål at tilbyde interaktiv underholdning.

Hugo blev spillet på tv, hvor spilleren blev guidet af en tv-vært via telefonforbindelse, og Hugo blev styret med tryktasterne. Også dengang var Hugo en enorm succes i udlandet og blev solgt til over 40 lande.

- Vi har oplevet, at den brandværdi, der var i Hugo i 90'erne både i Danmark og i udlandet, den har holdt ved.

- I alle lande blev figuren båret frem på skærmen ved hjælp af en studievært, hvor Hugo talte sproget, og derfor troede man i mange lande, at det var deres karakter. I Chile tror de, Hugo er chilensk, siger Henrik Kølle.