Da danske vognmænd er så vrede over en ny kilometerafgift, at de har blokeret landets motorvejsafkørsler, broer og andre trafikknudepunkter.
Men afgiften er nødvendig, mener man i den grønne tænketank Concito.
For i løbet af de seneste ti år er det ikke lykkedes at nedbringe lastbilbranchens CO2-aftryk.
Det har trods nye miljøkrav ligget konstant på omkring 1,6-1,7 millioner tons CO2 årligt fra 2011 til 2021, viser tal fra Energistyrelsen.
Derfor er det på høje tid, at politikerne gør noget for at begrænse lastbilernes udslip, mener Søren Have, programchef for Fremtidens Mobilitet i Concito.
- Lige nu er transport på landets veje med lastbiler meget underbeskattet, og det kan sådan en afgift rette op på, siger han.
Han mener, at afgiften vil kompensere for, at vi i Danmark er kommet for sent i gang.
- Man kunne jo have haft en højere afgift på for eksempel diesel som i Tyskland, siger han.
- Vi er kommet for sent i gang, også hvad angår personbilerne, men nu kan vi faktisk komme rettidigt i gang i forhold til lastbilerne. Den her afgift vil give et godt skub i den retning, siger Søren Have.
I førerhusene rundt omkring i landet er der vrede over aftalen, der betyder, at vognmændene fra 2025 i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kørt kilometer.
- Det, som man har gang i her, har ikke noget med den grønne omstilling at gøre. Det er, bare fordi man mangler skattekroner, siger den midtjyske vognmand Michael Johansson.
Og forklaringen på, at branchens klimaaftryk ikke er faldet, er ganske enkel mener han:
- Det er, fordi vi kører meget mere i dag, end vi gjorde for 10 år siden, siger han.
Direktør: Forbrugerne bestiller flere varer
I brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd lyder forklaringen også, at det er den økonomiske vækst og det øgede behov for transport, der har medført, at energiforbedringer ikke afspejles i branchens CO2-regnskab.
- Forbrugerne jo selv været med til det, siger administrerende direktør Erik Østergaard.
- Der er nogen, der har siddet bag computeren og bestilt en masse varer over hele verden. Og i sidste ende, så er det en vognmand, der sørger for, at de bliver bragt ud, siger DTL-direktøren.
Men det er netop derfor, at en kilometerafgift er nødvendig, mener man i Concito.
Programchef Søren Have håber faktisk, at vognmændene vil sende klimaregningen videre.
- I den sidste ende ender omkostningerne hos dem, der beslutter om, om de vil købe en vare. Eller om de vil købe 2 varer i dag og 2 i morgen eller måske 4 i dag og så aflyse leverancen i morgen, siger Søren Have.
Concito: Det burde koste 6 kroner per kilometer
Han henviser til, at Klimarådet har beregnet, at samfundsomkostningerne ved én kørt kilometer i lastbil er 6 kroner. Med den kommende vejafgift og den nuværende dieselafgift stiger prisen i gennemsnit til 2 kroner.
- Det er set i det lys, at jeg og flere andre siger, at afgiften sådan set er rimelig, siger han.
Men vognmændene føler, det efterhånden er umuligt at følge med kravene.
For i branchen har man jævnligt udskiftet diesel-lastbilerne i takt med nye miljøkrav - det såkaldte Euronormer. Nu er man på euro 6-standarden, som er det højeste.
- Det er kommet hurtigere, end vi kunne følge med, men vi har skiftet bilerne ud, før de var for gamle, siger Casper Andersen, ejer af vognmandsfirmaet Erling Andersen.
- Det er kommet rigtigt hurtigt.. og nu er vi fyldt, siger Casper Andersen og tilføjer:
- I de sidste ti år er der lagt på, lagt på, og lagt på...
Som et led i aftalen vil der være rabat for lastbiler, der kører på el. Men i transportbranchen mener man, at det er helt urealistisk.
- Med det, vi laver her i min butik, så ville jeg kunne køre halvanden time på en opladning, og så skal jeg hjem og lade i halvanden time. Det giver ingen mening, siger vognmand Michael Johansson fra Randers.
Dansk Vognmænd: Mere end 10 år til el-lastbiler
I DTL- Danske Vognmænd mener direktør Erik Østergaard, at der vil gå længe, inden el-lastbilerne er et reelt alternativ til diesel.
- Der skal være en ladeinfrastruktur. Der skal være nogle el-lastbiler, der har den rækkevidde og kan køre de kilometer, som der skal rulles. Og der må vi bare konstatere, at det kommer ikke til at ske inden for de næste 10-15 år - måske endnu længere, siger Erik Østergaard.
I Concito henviser man dog til, at der er lidt over halvandet år, til afgiften skal træde i kraft.
- Allerede nu kan en stor andel - op mod halvdelen - af mange af de lastbiltransporter, der foregår i Danmark, varetages med de elektriske lastbiler, der kan købes i dag, siger Søren Have.
Samtidigt kommer der hele tiden nye ladestandere op, siger han.
- Men dermed ikke sagt, at der ikke skal gøres mere. Derfor anbefaler vi også fra Concitos side, at man støtter vognmændene- både ved at sætte lade-infrastruktur op, men også med et ekstra tilskud til anskaffelse af elektriske lastbiler, siger Søren Have.
DI: Mindre pisk - mere gulerod
Senere i dag er branchens organisationer indkaldt til møde i Skatteministeriet for at drøfte aftalen og den nye vejafgift.
Her vil Karsten Lauritzen, branchedirektør i Dansk Industri, kæmpe for, at man fører flere af pengene fra afgiften tilbage til erhvervet.
- Sådan at de kan omstille sig og give dem en fair chance, siger han.
- Så skal jeg nok med den hjælpende hånd få mine medlemmer i DI Transport til at levere på grøn, bæredygtig transport, men jeg kan ikke gøre det bare ved, at vi mærker skatte- og afgiftspisken, siger Karsten Lauritzen.