"Hvordan hjælper jeg elever i sorg på skolen?"
Det spørgsmål er flere studievejledere, som er dem, der tager sig af de unges trivsel på landets gymnasier, ikke klædt på til at svare på.
I en ny rundspørge fra Kræftens Bekæmpelse til landets gymnasier, hvor 178 studievejledere har medvirket, siger tre ud af fire af de adspurgte studievejledere, at de mangler viden og kompetencer til at hjælpe unge i sorg.
Når en ung er i sorg, kan en studievejleder være en vigtig støtte, siger Martin Lytje, der er psykolog ved Kræftens Bekæmpelse.
- Elever i sorg kæmper med manglende motivation, ikke at kunne koncentere sig og øget fravær, siger han.
Gymnasieliv med sorg i rygsækken
Sara Sønderskov fra København mistede sin far, da hun lige var startet i 1.g. på Sankt Annæ Gymnasium i Valby.
Det vendte hverdagen på hovedet for hende.
- Jeg følte mig virkelig anderledes og ensom til at starte med og var selvfølgelig rigtig ked af det, forvirret og sur. Det gjorde det supersvært at deltage i gymnasiet.
Sara Sønderskov havde i modsætning til de fleste en studievejleder, der var god til at støtte hende.
- Hun mødte mig med en kæmpe stor omfavnelse, kærlighed og tryghed. Hun var meget hurtig til at sige, at det nok skulle gå, og at jeg havde skolen på min side. Det gav mig en rigtig stor frihed fra bekymringer i hvert fald i forhold til skolen, siger hun.
- Så vidste jeg, at jeg ikke ville blive mødt af problemer i forhold til fravær, eller hvis en opgave glippede, tilføjer hun.
Manglende tid blandt studievejledere
Kun 29 procent af studievejlederne oplever i meget høj eller høj grad at have tid til at være en god støtte for eleverne.
Og elever i sorg har netop behov for, at studievejlederne på gymnasiet har tid til at møde dem i deres sorg, siger Martin Lytje.
- De har brug for at blive hørt og set og måske få frataget noget af det faglige pres i en periode på gymnasiet, så de kan vende tilbage til studielivet på en god måde, når de har fået hjælp til at arbejde med de udfordringer, de går igennem, siger han.
Sara Sønderskov synes, det er vigtigt, at gymnasierne tager et ansvar for at give elever i sorg en god støtte til at klare sig igennem skolen.
- Det er ligesom, hvis man brækker et ben og i en periode kan få lov til at tage elevatoren til 3. sal og lave nogle ekstraordinære aftaler. I stedet for at tabe elever, der går igennem en kæmpe sorg, favner man dem og får dem igennem.