Mindst 360.000 danskere er dækket mod krænkelser på nettet gennem deres forsikring.
DR Nyheder har talt med forsikringsselskaberne Sønderjysk Forsikring og Tryg Forsikring, som oplyser, at henholdsvis 18.000 og 350.000 kunder nu er dækket i tilfælde af, at de får spredt krænkende billeder eller videomateriale mod deres vilje.
Hos Tryg Forsikring gælder dækningen automatisk alle kunder med Tryg Plus fordelen. Og hos Sønderjysk Forsikring gælder det alle med en indboforsikring.
Kunderne er på nettet
De kunder, som er dækket i Sønderjysk Forsikring, har adgang til forebyggende rådgivning, assistance til at få fjernet materialet fra nettet eller kan simpelthen bede forsikringsselskabet om at tage sig af det.
- Én af vores vigtigste værdier er, at vi vil være der, hvor vores kunder er. Og vores kunder er på nettet, og de er på de sociale medier, siger Jane Sommer Christensen, privat kundechef i Sønderjysk Forsikring.
Ingen af kunderne hos Sønderjysk Forsikring har dog benyttet sig af dækningen endnu.
Daglige henvendelser
Hos Tryg Forsikring har flere kunder allerede brugt muligheden, og sagerne omkring misbrug på sociale medier er kraftigt stigende, fortæller Frederik Sjørslev Søgaard, der er direktør i Tryg Privat.
- Vi får dagligt henvendelser fra vores kunder omkring brug for hjælp. Og det er kun toppen af isbjerget, vi ser, fordi mange opfatter det som en meget privat sag, siger han.
Dyrt at rydde op
En af de virksomheder, der har erfaring med at støvsuge nettet for krænkende materiale, er SafeOnNet.
Sidste år havde virksomheden 34 henvendelser fra private vedrørende krænkende billeder og videoer, der var spredt på nettet uden samtykke. Men regningen for arbejdet afskrækker mange kunder.
- Vi starter på en pris, der koster 4.200 eksklusiv moms. Det vil sige, at vi starter sagen op og forsøger at lokalisere, hvor det hele ligger. Derfra kan det løbe op i 10-20-30.000 kroner og sågar op i 100.000 kroner, forklarer selskabets direktør,William Atak og fortsætter:
- Problemet i de fleste tilfælde er, at folk ikke har råd til at hyre os.
Af de 34 henvendelser, som selskabet modtog sidste år, havde blot to råd til rent faktisk at hyre selskabet.
SafeOnNet samarbejder dog også med forsikringsselskaber - eksempelvis AIG - hvor private kan forsikre sig mod problemet i stedet for at skulle købe ydelsen, når det først er sket.
Overvej, om det er pengene værd
Hos Forbrugerrådet Tænk er man en smule skeptisk over forsikringerne i forhold til kunder, der betaler ekstra for at tegne dem.
Det forklarer vicedirektør Vagn Jelsøe.
- Det er ikke sådan, at vi vil fraråde folk at tegne en forsikring. Hvis folk sover bedre om natten, kan de penge jo selvfølgelig være fornuftige at give ud.
Som et alternativ til forsikringerne mener Vagn Jelsøe, at forbrugerne med fordel kunne bruge deres tid på at lære, hvordan de bedre kan beskytte sig selv på internettet.
- Der findes mange måder at få gode råd til det på, det er jo på den lange bane meget mere effektivt end at tegne en forsikring.
- Tabt på forhånd
Dansk Kvindesamfund mener, at der er en fare ved, at man skal forsikre sig for at få hjælp med at få slettet krænkende billeder på nettet.
- Det vil jo gøre, at der er nogen, der er tabt på forhånd. Der er selvfølgelig nogen, der ikke har råd til at forsikre sig. De vil blive tabt sammenlignet med dem, der har råd til det, siger Signe Bøgelund Vahlun, der er næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund.
Regeringen kom i sidste uge med et nyt udspil om indsatsen mod digitale sexkrænkelser. I udspillet står der ikke noget konkret om, hvad der skal gøres for, at krænkende materiale på nettet bliver slettet
https://www.boombox.com/c/poll/dFk0bqki2Z8gjKM7Cl5-Q9HBRuT