"Allermest generende er motorcykler for fuldt drøn - der bør kunne sættes ind mod disses grove overskridelser af motorstøj", skrev en læser på dr.dk, da vi for nylig spurgte, om I er generet af støj. "Vi bliver ofte vækket af motorcykler", skrev en anden, mens en tredje var "vred over, at politiet aldrig stopper motorcykler med larmende lydpotter".
Men en del køretøjer er faktisk godkendt til at larme meget, viser data fra Motorregistret.
Ejer man en Harley FXE fra 1983, må motoren for eksempel larme 104 decibel, når man gasser op. Det er højere end grænsen for Orange Scene på Roskilde Festival, hvor publikum maksimalt må udsættes for 103 decibel.
En almindelig familiebil som en ny Peugeot 208 må derimod kun larme med 75 decibel.
Der er milevid forskel på de to lyde. Det kræver næsten 1000 gange mere lydenergi at producere 104 decibel, end det kræver at producere 75.
DR-læsere er irriterede på motorcykler
DR sætter i øjeblikket fokus på trafikstøj, og da vi spurgte læserne på dr.dk, hvad de var generede af, pegede mere end 1.500 på larm fra motorcykler.
Derfor har DR’s Undersøgende Databaseredaktion undersøgt, hvor meget man egentlig må larme med sit køretøj – og det viste sig at være ret komplekst at svare på.
Der er nemlig ikke nogle generelle grænser for motorstøj. Hver enkelt model bil og motorcykel har sin egen grænse, som blandt andet afhænger af produktionsåret og motorens størrelse. Det kaldes en typegodkendelse, og tommelfingerreglen er, at når først køretøjet har fået godkendelsen, gælder støjgrænsen resten af dets levetid.
Nogle køretøjers godkendelse går helt tilbage til den danske udstyrsbekendtgørelse fra 1955, mens nyere biler ofte har fået deres godkendelse i et andet EU-land - og så gælder reglerne også herhjemme, oplyser Færdselsstyrelsen.
Stille som en opvaskemaskine
For at få et indblik i, hvad det betyder, har vi hentet data fra Motorregistret. Det er ikke alle køretøjer, der har fået registreret den maksimale motorstøj, men der er data på 1,2 millioner biler og motorcykler – og de viser markante forskelle.
Helt i bunden af skalaen finder man elbilerne. Motorstøjen måles ved at gasse tre fjerdedele op, mens bilen går i tomgang, og gør man det på en elbil, sker der ikke noget.
Nogle hybridbiler har en lille hjælpemotor, der kan lade batteriet op, og de ligger også i den helt lave ende, for eksempel en Opel Ampera, der må larme 48 decibel. Det svarer nogenlunde til en opvaskemaskine.
Fra piskeris til hårdtørrer
Men langt de fleste køretøjer ligger et sted mellem 70 decibel og 80 decibel.
I den lave ende er det for eksempel de nyeste modeller af Skoda Octavia med en 1,0-motor. Deres motor må larme 71 decibel - eller hvad der svarer til en håndmikser for fuld kraft.
Middelvaren kunne være en spritny Volvo V40, der må larme 75 decibel, som cirka svarer til en støvsuger.
I den øvre ende af de almindelige køretøjer finder vi for eksempel en Toyota RAV4 2.0VVT, der må larme 79 decibel, som svarer til at holde en hårtørrer 30 centimeter fra øret.
Går man lidt højere op af støjskalaen, begynder ældre bilmodeller og motorcykler at fylde en del. Det kunne for eksempel være en Suzuki VZ800 fra 2009, der må larme med 85 decibel fra sin vandkølede 4-takts V-motor. Det er grænsen for, hvor meget støj der må være på en arbejdsplads.
De helt vilde: Nu nærmer vi os en jetjager
Kigger man på de køretøjer, der må larme allermest, fylder motorcyklerne meget. Næsten halvdelen af køretøjerne i gruppen over 100 decibel har kun to hjul.
Mange vil nok tænke på Harley-Davidson, og de er bestemt også til stede i toppen af statistikken, men det er de italienske supermotorcykler fra Ducati, der kommer helt op.
En enkelt Ducati Paningale R er registreret til at måtte larme 110 decibel, men så er vi også ude i en motorcykel med en startpris omkring 700.000 kroner.
For omkring en femtedel af det, kan man få en Suzuki GSX-S1000, og det er nok en del af grunden til, at det er det hyppigst forekommende køretøj i gruppen over 100 decibel.
Kigger man på de allerøverste pladser, er det en anden privatøkonomi, der skal til. Her er det superbilerne, der huserer.
En Maserati Granturismo S, der må larme 113 decibel, koster omkring to en halv million kroner.
Førstepladsen indehaves af en Ferrari 458 Spider, der kan brøle med 115 decibel, hvis man har over 5 millioner kroner og ikke bekymrer sig om benzinøkonomi.
Til den pris får man så til gengæld ret til at larme omtrent lige så meget som Danmarks nye kampfly F-35, når det letter.
Hverdagseksemplerne på støj kommer fra ingeniørfirmaet Force Technology, der blandt andet specialiserer sig i støjberegninger.