TDC havde natten til mandag og mandag formiddag en fejl der gjorde at en række kunder ikke kunne kommet på nettet.
Fejlen ramte kunder i Midtjylland med internet, tv eller telefoni via TDC.
Ifølge TDC var op til 50.000 TDC-kunder ramt af nedbruddet. Da fejlen var udbedret, viste det sig, at det kun var mellem 1.000 til 6.000 kunder som var ramt.
- Det er svært at sige nøjagtig, hvor mange kunder det dejer sig om, for det kommer an på om det er noget udstyr de har tændt for her til morgen, eller det har været tændt i længere tid. De kunder der er berørt er dem der har haft slukket deres udstyr og tændt det i løbet at natten eller her til morgen, forklarerde Povl Damstedt Rasmussen, kommunikationsrådiver i TDC.
Den tekniske forklaring på, at kunderne ikke kunne komme på internettet var, at udstyret manglede en ip-adresse.
- Hvis det er udstyr der har været slukket, så er der et problem, fordi det tekniske udstyr der skal give ip-adressen ikke virker. Og når de ikke kan få en ip-adresse kan de ikke kommet på nettet, siger Povl Damstedt Rasmussen.
Internettet påvirker telefon og tv
Fordi mange af TDC's produkter bliver leveret via internettet, så påvirkede nedbruddet også andet end internetabonnementet.
Mange kunder har ip-telefoni, som kører over internettet. De kunder oplevede også problemer. Det samme gjorde kunder der har deres tv-signal via internettet.