Taxachauffører føler sig pressede til lange vagter

Der skal køres i mange timer for at tjene penge som taxachauffør i dag.

Mayianne Pleidrup kører tit taxa 10 eller 12 timer i træk.

Mayianne Pleidrup har været taxachauffør i 15 et halvt år. Hun er glad for sit job, men de seneste par år er det blevet meget hårdere.

- Jeg vil skyde på, at vi arbejder mellem 10 og 12 timer om dagen. Der er blevet længere mellem turene i dag. Nu skal vi være på gaden flere timer for at tjene det samme, som vi gjorde før i tiden, siger hun til DR Nyheder

Mayianne Pleidrup frygter, at de lange vagter vil få alvorlige konsekvenser en dag.

- Sikkerheden bliver sat ned jo længere tid, man kører i en bil. Det svarer til at drikke.

Det er psykisk hårdt

Derfor håber hun, at vognmændene vil gå med til at indføre faste hviletidsbestemmelser, for hun tror ikke på, at taxachaufførerne selv kan finde ud af at holde pauser

Derudover kunne hun godt tænke sig at have en mere normal arbejdsdag.

- Det er hårdt psykisk, for du skal hele tiden være på. Du skal have fokus på trafikken, og du skal have fokus på dine kunder.

- Jeg så gerne, at vi kunne nøjes med otte timer om dagen, så vi kan have et normalt familieliv, siger Mayianne Pleidrup.

Vi presser os selv

Hun bakkes op af Michael Kokholm Nielsen. Han var flere gange ved at falde i søvn bag rattet, og i december sidste år valgte han at stoppe som chauffør, fordi han mente, det var uforsvarligt at sidde så mange timer bag rattet.

Ifølge ham presser taxachaufførerne sig selv til at køre mange timer, fordi de gerne vil vise vognmændene, at de kan tjene mange penge.

- Vi har en garantiløn, som vi gerne skal optjene ellers finder han en ny chauffør, siger Mikael Kokholm Nielsen.

Regler for pauser

I modsætning til lastbil- og buschauffører er der ikke nogen faste regler for, hvor lang tid en taxachauffør må køre i træk. Derfor er det ikke unormalt, at en chauffør sidder i bilen 13 timer i træk.

Derfor har 3F onsdag lagt op til, at der indføres hviletidsbestemmelser for taxachaufførerne, fordi man mener, at det går ud over trafiksikkerheden.

Vognmændenes brancheorganisation Dansk Taxi Råd har dog på forhånd meldt ud, at de vil have undersøgelser, før de vil gå med til at indføre regler på området.