Jo hurtigere man griber ind, des nemmere er det at løse problemerne.
Sådan lyder konklusionen på det arbejde med fravær på Aarhus Kommunes folkeskoler, som kommunen satte i gang i 2010.
Det fortæller Esben W. Svendsen, der er fuldmægtig i kommunens afdeling for Pædagogik og Integration.
- Hver måned sender vi en mail til skolens ledelse, hvis der er elever, der har et fravær med et mønster, som kunne pege i retning af, at man bør være opmærksom. På den måde understøtter vi en tidlig opmærksomhed hos skolerne på et muligt problem omkring børns fremmøde, trivsel og læring, siger han.
Forbedring over de seneste år
Ifølge en analyse, som DR Nyheders Undersøgende Databaseredaktion har lavet på baggrund af tal fra Undervisningsministeriet, var eleverne i Aarhus Kommune i gennemsnit væk 11,5 dage i skoleåret 2012/13.
1,8 af de dage var ulovligt fravær, mens sygdom og lovligt fravær stod for henholdsvis 6,5 og 3,2 dage per elev.
Dermed ligger kommunen meget tæt på landsgennemsnittet, og det er en forbedring i forhold til tidligere år, forklarer Esben W. Svendsen.
Giver viden om årsag
Helt konkret ser Aarhus Kommune på mønstret i fraværet for at finde ud af, hvornår skolelederne skal have besked om en elevs fravær.
- Børn er sjældent kun syge én dag. Hvis Marie eksempelvis ofte er syg om torsdagen, tyder det på, at noget kunne være galt. Hvis der så er sammenfald mellem fraværet, og de dage Marie har matematik eller gymnastik, så kan forklaringen ligge her, siger Esben W. Svendsen og fortsætter:
- Før vi kan finde den rigtige løsning, er vi nødt til at vide, hvad det handler om.
Fakta letter diskussionen
Netop mønstre i fraværet er noget af det vigtigste, når det kommer til at gribe ind og forhindre en stigning.
Det mener Jakob Tholle, der uddannet folkeskolelærer og indehaver af virksomheden Apricore, der blandt andet laver it-systemer til at registrere fravær.
- Hvis man har fakta om, hvornår fraværet foregår, kan man gå direkte til at tale om, hvad årsagen kan være, siger Jakob Tholle
Løsningen er spørgsmål
Jakob Tholles virksomhed Apricore er i samarbejde med Holbæk 10. klassecenter i gang med at udvikle et system, der kan give skolerne mulighed for at følge op og gøre noget ved fraværet.
Han forklarer, at en del af løsningen er et elektronisk spørgeskema, som elever med meget fravær skal besvare.
- Mange af eleverne bliver meget lettede over at få nogle spørgsmål, de ikke tidligere har fået. Det kan eksempelvis være om deres fravær har noget med en lærer at gøre, det kan være svært at få sagt, hvis man står med oplevelsen af, at en lærer er efter en eller ofte misforstår ens intensioner og opførsel, siger han.
Fanger stille elever
Esben W. Svendsen fra Aarhus Kommune peger også på dialogen med de stille elever som en af de helt store fordele ved en systematisering af fraværsregistreringen.
- Ofte er fravær hos de mere stille børn svært at se, særligt hvis de eller fungerer godt. Men hvis børn fravælger skolen, hvor deres venner er, så kunne det godt tyde på, at noget ikke fungerer helt, som det burde i barnets liv. Her er systematik virkelig brugbart, siger han.
180.000 ekstra timer
I Aarhus Kommune har indsatsen ifølge Esben W. Svendsen betydet, at fraværet i gennemsnit er sænket med en dag om året per elev.
- Siden vi virkelig satte fokus på fravær, har vi set et fald i fraværet på cirka 10 procent. Det lyder måske ikke af meget, men i Aarhus er der små 30.000 skoleelever, så det bliver til 30.000 dage eller 180.000 undervisningstimer, så det betyder noget for læringen, siger han.
DR sætter i de kommende dage fokus på danske skolelevers fravær. I vores interaktive grafik, kan du se fraværet for den skole og årgang du ønsker, og sammenligne det med andre årgange, skoler eller kommuner. Onsdag og torsdag kan du læse mere om årsagerne og konsekvenser af et højt fravær.