Det skal være slut med, at mindreårige trækker en pakke cigaretter i automaten uden at blive spurgt om ID.
Sundhedsministeriet har nemlig indgået et partnerskab med en en bred kreds af supermarkedskæder og købmænd, hvor kæderne forpligter sig til at forhindre salg af de giftige kræftpinde til unge under 18 år.
Det skriver ministeriet i en pressemeddelelse.
- Ifølge loven er det ikke tilladt at sælge tobak til personer under 18 år. Alligevel har der været eksempler på, at unge under aldersgrænserne har købt tobak. Dermed står det klart, at der ikke alle steder foregår en systematisk ID-kontrol, lyder det i en såkaldt partnerskabserklæring, der har Coop, Dansk Supermarked, Lidl, Rema1000, 7 Eleven, Løvbjerg, Dagrofa, De Samvirkende Købmænd og Nærbutikkernes Landsforening som medunderskrivere.
- Sammen bærer vi et ansvar for at skabe en kultur, hvor det ikke er acceptabelt at sælge tobak til mindreårige. Detailhandelen ønsker at bidrage til denne kulturændring blandt medarbejdere og kunder, lyder det videre i erklæringen, hvor også Sundheds- og Ældreministeriet og Dansk Erhverv er involveret.
Forpligter sig til øget ID-kontrol
Politiken har i en artikelserie i år vist, at unge under 18 år nærmest har frit spil, hvis de ønsker at spendere en halvtredser på en pakke smøger.
Blandt andet sendte de en 16-årig testperson på gaden, og i kun to ud af 20 butikker, blev han bedt om at vise ID, før han kunne købe cigaretter.
Og netop manglende ID-kontrol er en afgørende hurdle for at sikre, at unge under 18 år ikke ender med at begynde at ryge.
I erklæringen lyder det nemlig, at parterne forpligtiger sig til en øget og mere systematisk ID-kontrol i detailhandlen – og en forstærket uddannelsesindsats over for medarbejderne.
- Det skal være en del af instruktionen til medarbejderne at oplyse, at der kan være grund til tvivl for personer, der ser ud til at være op til 25 år, lyder det i erklæringen.