Det vil koste cirka 400 millioner kroner at flytte 3900 statslige arbejdspladser ud fra København og til forskellige steder i provinsen, lyder fra fra regeringen.
Det svarer til cirka 100.000 kroner per medarbejder.
Men hvad går de mange kroner egentlig til?
- •
Flyttegodtgørelse til de medarbejdere, der vælger at flytte med, samt eventuelle udgifter til dobbelt husførelse i en periode.
- •
Lønudgifter i forbindelse med aftrædelser for medarbejdere, der ikke ønsker at flytte med.
- •
Lokaleindretning i det omfang, at man ikke kan forhandle disse udgifter med den lokale kommune eller ejeren af de nye lokaler
- •
Udstyr
- •
Efter- og videreuddannelse og oplæring af nye medarbejdere
- •
Øget rejse- og mødeaktiviteter i opstarten
- •
Da Sikkerhedsstyrelsen skulle flyttes til Esbjerg fra København, var der desuden en udgift, da oplæring skulle foregå ved dobbeltbemanding, så man var sikker på, at man opfyldte de opgaver, man skulle
Kilde: Klaus Lindegaard, der er selvstændig forskningskonsulent i regional udvikling. Han står bag rapporten "Erfaringer med udflytning af statslige arbejdspladser", som blev udarbejdet ved SDU for Velfærdsministeriet efter tidligere udflytning.