Fra på mandag er det ikke længere muligt at slukke tørsten eller stille sulten i DSBs intercitytog, medmindre man selv har medbragt mundgodt til turen.
DSB har nemlig valgt at fjerne salgsvognene fra sine tog - dog undtaget lyntog og internationale rejser, ligesom servicen på DSBs førsteklasse vil fortsætte som hidtil.
- Vores medarbejdere har dagligt ydet en stor indsats i togene, men vi må erkende, at det ikke er muligt at få skabt en bæredygtig økonomi for salgsvognene i intercitytog, siger Susanne Mørch Koch, der er kommerciel direktør i DSB, i en pressemeddelelse.
En underskudsforretning
Det er ingen hemmelighed, at DSBs salgsvogne har været noget af en underskudsforretning for statsbanerne.
Siden DSB selv overtog driften af de rullende minikiosker i 2004, har selskabet årligt haft et underskud omkring 100 millioner kroner, og frem mod 2012 lød det samlede tab fra salgsvognene på cirka 925 millioner kroner.
Dertil kommer, at DSB i forvejen har en milliardstor gæld.
DSB luftede tidligere på året idéen om at fjerne salgsvognene, og det sker samtidig som en naturlig konsekvens af de rejsendes adfærd.
Skal trimme DSBs forretning
- Vi kan konstatere, at rigtig mange passagerer forsyner sig til rejsen for eksempel fra kiosker på stationer eller supermarkeder, men rejsende, især over lidt længere afstande, kan selvfølgelig fortsat have et behov for kioskvarer på turen, siger Susanne Mørch Koch.
Beslutningen om at fjerne salgsvognene er truffet efter aftale med Dansk Jernbaneforbund. Hvis ansatte skulle komme i overskud, vil de blive overført til andet arbejde i DSB, oplyses det.
De færre salgsvogne er en del af DSBs effektiviseringsprogram, Sundt DSB, som skal trimme forretningen.
/ritzau/