Hvornår skal eleverne i 5. til 8. klasse have lov at komme tilbage i skolen?
Et godt spørgsmål, der tilsyneladende ikke er til at svare på. For de beregninger for forskellige åbningsscenarier, regeringens ekspertgruppe er sat i gang med, omfatter ikke eleverne fra 5. til 8. klasse.
Derimod skal eksperterne skal kigge på en åbningsmodel, der omfatter, at afgangselever i grundskolen og elever på ungdoms- og voksenuddannelser kan vende tilbage til undervisning i mindre grupper, at udvalgsvarebutikker åbner underlagt forskellige krav, og at udendørs kulturinstitutioner, idrætsanlæg og foreningsfaciliteter gør det samme, men med smitteforebyggende tiltag.
Det viser dokumenter fra et møde for partiernes sundhedsordførere, der blev holdt i fredags, og som DR Nyheder er kommet i besiddelse af.
At der i denne omgang ikke bliver regnet på, hvad det vil betyde for smittespredningen at lade de mellemste klassetrin vende tilbage, vækker undren i organisationen Skole og Forældre.
- Jeg havde forventet, at man ville have lavet beregninger for, hvordan smittetallet ville øges, hvis man åbnede for alle elever, og så også beregninger for åbning af de forskellige klassetrin, siger landsformand Rasmus Edelberg.
Flere oppositionspartier har meldt sig på banen med kritik af den manglende beregning.
Det gælder blandt andet Venstre.
Partiets uddannelsesordfører Ellen Trane Nørby mener, at en sådan beregning kan fjerne noget af den usikkerhed, som eleverne på de omtalte trin måtte sidde med derhjemme.
- Det er kun regeringen, der kan lave de sundhedsmæssige beregninger på, hvad det vil betyde. Det er dem, der sidder på apparatet, og det er også dem, der derfor er nødt til at sikre, at alle børn og unge ved, hvad de har at se frem til.
En dato at se frem til
En af dem, det hele handler om, er 12-årige Victoria Fibiger. Hun går i 6. klasse på Hillerød Vest Skolen.
Udover at hun ikke bliver tvunget udendørs i frikvartererne og derfor kan sidde og slappe af i varmen i pauserne, har hun ikke meget godt at sige om at være sendt hjem.
Hun tøver da heller ikke med at kalde hele situationen for 'nederen'.
- Mange af de ting, man laver herhjemme, ville det være federe at lave i skolen. Og så savner man selvfølgelig sine venner, når man er hjemme hver dag, siger hun.
Udover det sociale har der allerede været sagt og skrevet meget om elevernes læring, når klasseværelse skiftes ud med computerskærm og fjernundervisning.
For Victoria Fibiger er der da heller ikke tvivl om, at hun ikke lærer nær så meget, når undervisningen er digital.
- Nej, det synes jeg slet ikke, jeg gør. Man er mere bagud, og man følger ikke så godt med i undervisningen.
Hun er derfor også klar til at slynge tasken over skulderen og sætte kurs mod skolen i Hillerød, så snart politikerne tillader det.
- Ja, det vil jeg rigtig gerne meget snart. Hvis man fik en dato, ville man se frem til det. Men når det bliver udskudt, så bliver man skuffet, siger hun.
Forældre vil gerne forstå det
Det er ikke kun eleverne, der vil få glæde af en beregning for konsekvensen af at sende de mellemste klassetrin tilbage i skolerne.
Det gælder også de voksne, mener Rasmus Edelberg fra Skole og Forældre.
- Det undrer mig, hvis man ikke gør det, for det kan være med til at skabe tryghed og sørge for, at vi forstår strategien og de rammer og begrænsninger, vi er underlagt, siger han.
Han fremhæver sundhedsminister Magnus Heunickes planche med en rød og grøn graf, der i foråret gjorde det tydeligt for alle, hvad der var på spil og dermed gjorde restriktionerne nemmere at sluge.
- Noget af det samme kunne vi godt bruge nu, i forhold til at forklare hvorfor man kan åbne for den ene halvdel og ikke den anden i skolerne. Mange forældre vil gerne forstå det, og det vil vi gerne hjælpe dem med.
Skole og Forældre har peget på de mindste klassetrin, som de første der skulle tilbage i klasselokalerne, fordi de har det sværest med hjemmeskolingen.
Dernæst har de peget på eleverne i afgangsklasserne, så de kan nå at få en ordentlig afslutning på deres skoletid.
Men Rasmus Edelberg advarer mod at glemme de mellemste klassetrin.
- Dem må man ikke overse, for de har også behov for at mødes, så vi kunne godt tænke os et kvalificeret et beslutningsgrundlag for at tage en beslutning om enkelte elevgrupper, siger han.
Tilbage efter vinterferien
I Skolelederforeningen understreger man også, at der selvfølgelig er respekt for de beslutninger, som eksperterne tager.
Men også dér så man gerne, at der blev lavet mere omfattende beregninger, end der lige nu er lagt op til.
- Vi ville selvfølgelig ønske, at der blev lavet beregninger for alle scenarier, og altså også for 5. til 8. klasserne, hvis det ikke er tilfældet, siger næstformand Dorte Andreas.
12-årige Victoria Fibiger forholder sig ikke til beregninger af åbningsscenarier og politiske aftaler.
Hun vil bare gerne snart tilbage i klasseværelset, men ved godt, at det kan have lange udsigter.
- Jeg vil allerhelst tilbage efter vinterferien, men jeg er godt klar over, at det nok ikke kommer til at ske, siger hun.
Sundhedsminister Magnus Heunicke ville i dag ikke interviewes om regeringens genåbningsberegninger.