Lærernes motivation er helt i bund få måneder, før de skal til at løbe den nye store skolereform i gang. Det viser en rundspørge, som Danmarks Lærerforening har lavet for DR Nyheder.
842 tilfældigt udvalgte lærere har deltaget i rundspørgen, og det ser ikke godt ud for lærernes arbejdsglæde.
65 procent af de adspurgte svarer, at overvejer at forlade lærerfaget.
Reformen dunker til motivationen
I juni 2013 vedtog regeringen en aftale med Venstre og de konservative om en ny folkeskolereform.
Det er blandt andet indholdet i reformen, der har fået lærernes arbejdsglæde til at skrabe bunden.
63 procent af lærerne svarer, at reformen er den væsentligste årsag til, at de har lyst til at forlade lærergerningen.
Manglende fleksibilitet
Især de nye regler for lærernes arbejdstid, der betyder, at de ikke længere har frihed til at forberede sig til undervisningen derhjemme, gør ondt.
75 procent svarer, at de nye arbejdstidsregler giver dem lyst til at forlade jobbet.
Efter sommerferien vil det være obligatorisk for lærerne at forberede sig på arbejdspladser på skolen.
Dårligt forberedt undervisning
Ifølge politikerne bag reformen vil det øge lærernes mulighed for at lave tværfagligt samarbejde med andre faglærere, når lærerne forbereder sig i det samme arbejdsmiljø.
Det er nyttigt, fordi en mere varieret skoledag med øget tværfaglighed og mere projektarbejde en del af reformen.
Omvendt mener lærerne, at reformen vil betyde, at de vil møde dårligere forberedte op til undervisningen, fordi de ifølge folkeskoleaftalen skal undervise to klokketimer mere per uge.
Lærerne frygter, at den tid vil blive taget fra deres forberedelsestid.
- Mistillid, lockout og ingen arbejdstidsaftale får mig desværre til at overveje min lærerfremtid - men jeg ELSKER at undervise, skiver en af lærerne i en kommentar til undersøgelsen.
Grund til bekymring
En anden skriver:
- Jeg har 14 års undervisningserfaring. Har altid været glad for lærerjobbet. Er meget bekymret for udsigten til minimal forberedelse.
Lærernes manglende motivation giver grund til bekymring, siger seniorforsker på institut for uddannelse og pædagogik ved Århus Universitet Jan Mejding.
- Denne her folkeskolereform står og falder med lærernes motivation, for det er dem, der skal gennemføre den i praksis. Hvis de ikke er motiverede for at gennemføre den, så sker der ingenting, siger han.
Render ikke sådan af pladsen
Jan Mejding mener dog, at man skal tage det med et gran salt, når 65 procent af de adspurgte lærere siger, at de overvejer at forlade deres job.
- Det er nok mere et udtryk for deres manglende motivation end deres egentlige intention. De føler sig kørt over af politikerne og deres arbejdsgivere, og de føler, at de har haft minimal indflydelse på denne her reform, siger Jan Mejding.