Efteråret 2014. En tidligere direktør og virksomhedsejer hænger på en kæmpegæld, fordi han havde kautioneret for sine virksomheder, der alle gik ned under finanskrisen.
Direktøren kan umuligt betale gælden, og advokatfirmaet Kromann Reumert hjælper ham med at strikke en kreditorordning sammen. Det er en slags aftale om gældssanering, der fastsætter, hvor meget personen skal betale til kreditorerne, efter at alle aktiver fra virksomhederne er solgt.
- Der er otte kreditorer - og de syv har godkendt kreditorordningen. Vi mangler kun SKAT's godkendelse, for at personen kan komme videre med sit liv, fortæller advokat Søren Aamann Jensen fra Kromann Reumert.
SKAT er ofte en stor kreditor i konkurssager og har derfor vægt, når en kreditorordning skal godkendes.
Advokaten henvender sig til SKAT's regionale center, men her kan man ikke tage stilling til kreditorordningen. Centeret beder advokaten skrive til SKAT's hovedmailadresse raadgiver@skat.dk.
- I november sidste år mailer jeg papirerne til den opgivne mailadresse og beder SKAT om at tage stilling til kreditorordningen. Det udløser et standardsvar om, at jeg vil få svar inden for tre-fire dage, siger Søren Aamann Jensen.
Intet svar fra SKATMen der kommer intet svar fra SKAT. Advokaten rykker - og får samme standardsvar. I påsken 2015 kommer så endelig dette svar fra SKAT:
'Da SKAT modtager mange henvendelser, kan svarfrist ikke oplyses. Henvendelser vil blive besvaret i den datoorden, de kommer ind.'
- Det er jo helt urimeligt, at en gældsplaget person skal vente i halve år på et svar fra SKAT, før han kan komme videre med sit liv, siger advokat Søren Aamann Jensen.
Formanden for Justitsministeriets Konkursråd, professor Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen, undrer sig.
- Hvis sagen er som beskrevet, så er det helt klart for dårligt, at SKAT ikke svarer. Det er en alt for langsom proces, når der kommer et gennemarbejdet forslag til en kreditorordning fra en advokat. Så skylder man et hurtigt svar, siger han.
SKAT beklager
I et skriftligt svar til DR beklager SKAT den lange sagsbehandlingstid.
- Der bør ikke gå flere måneder, inden man får svar fra SKAT. Gennem længere tid har SKAT Inddrivelse haft svært ved at opretholde den normale sagsbehandlingstid på grund af udfordringer med implementeringen af ny IT. Det er meget beklageligt, skriver SKAT.
Den konkrete sag om den gældsplagede ex-direktør er altså ikke en enlig svale. Tværtimod er den lange behandlingstid af sager om konkurser og kreditordninger et generelt problem, der skyldes knas med nyt IT hos SKAT.
SKAT oplyser samtidig, at mails til SKAT Insolvens og SKAT Inddrivelse normalt besvares indenfor to-tre dage. I denne konkrete sag er der - indtil videre - gået over fem måneder. SKAT vil ikke udtale sig om konkrete sager.
Folkepension holdes tilbage
Den tidligere direktør er nu på folkepension, men en del af folkepensionen holdes tilbage, fordi kreditorordningen ikke er godkendt, og han fortsat skylder SKAT et stort beløb.
- Det er jo ikke, fordi SKAT nødvendigvis skal godkende kreditorordningen for den her person. Problemet er, at SKAT slet ikke svarer, så den gældstyngede person er fanget i et urimeligt vakuum, siger Søren Aamann Jensen fra Kromann Reumert.
- I 2007 blev konkursloven lavet om for at sikre, at konkursramte personer kom hurtigere igennem konkursen, så de kunne komme videre i livet. Så kan det jo altså ikke hjælpe noget, at SKAT bare undlader at svare i så lang tid, siger Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen.
Kurator: Vi kan ikke ringe til SKAT mere
Tidligere havde SKAT et centralt kontor for bodeling og gældsordninger, som kuratorer og andre med tilknytning til konkurssager kunne ringe til. Det findes ikke mere, så nu skal kuratorer altså skrive til en mailadresse.
- Det er ikke fremmende, at vi ikke længere kan tale med en person fra SKAT, men er henvist til at skrive en mail, siger Søren Aamann Jensen, der også er formand for Kuratorforeningen. Han mener, at SKAT igen bør lave et særligt kontor, så det atter bliver muligt at ringe til SKAT med spørgsmål om konkurser og gældsordninger.
Ifølge SKAT er formålet med de særlige mailadresser raadgiver@skat.dk og insolvensbehandling@skat.dk at lette sagsbehandlingen.
- SKAT har netop oprettet særlige mail postkasser for at sikre, at disse henvendelser besvares af medarbejdere med særlige kompetencer på konkursområdet, skriver SKAT til DR.
- SKAT er meget ofte en stor og væsentlig kreditor i konkurssager. Det hjælper jo ikke noget at have særlige mailadresser, hvis mails ikke bliver besvaret, siger Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen.
DR's Undersøgende Databaseredaktion sætter den kommende tid fokus på konkurser. På mandag klokken 20.45 vises dokumentaren 'Advokaternes tag-selv-bord' på DR1. Her på dr.dk kan du læse meget mere om kortlægningen af de seneste ti års konkurser, og du kan fortælle om dine personlige oplevelser med at gå konkurs her