Skagen oversvømmes af autocampere: De skal ud af byen

Politiker vil have autocamperne ind på campingpladserne.

Autocampere må parkere de fleste steder, hvor almindelige personbiler må parkere. (Foto: © Johan Gadegaard/Jyskfynskemedier/Ritzau Scanpix)

Det var en sommerdag, og Skagen var fuld af turister.

Højsæson for byens restauranter, ikke mindst fiskerestauranten Wittco, der med sin placering på havnefronten er et af de store trækplastre for sommergæsterne.

Men indehaver Mette Vittrup mærkede det med det samme, da hun mødte ind om morgenen for at åbne restauranten: En ram stank af urin.

I højsæsonen har fiskerestauranterne på Skagen Havn masser af gæster. Men lugten af autocampernes toiletspande er ikke godt for omsætningen. (Foto: © Mads Jensen/Ritzau Scanpix)

- Den hang i luften hele dagen. Gæsterne kunne lugte det, og man har ikke lyst til at spise fisk og drikke en kold øl, når det bare stinker. En af gæsterne kom ind og bad om at få sine penge tilbage, fordi han havde mistet appetitten, fortæller Mette Vittrup.

Hun har ikke beviser, men hun er ikke i tvivl om, hvem der er skyld i stanken af urin: En autocamper, der tømte sin toiletspand på havnen.

Skagen er et yndet mål for autocampister, og parkeringspladserne ved Mette Vittrups restaurant bliver hver sommer fyldt af campere, der kan holde billigt eller ligefrem gratis på havnen.

- Det betyder jo, at almindelige personbiler ikke kan komme til. Dårligt gående gæster har ikke mulighed for at holde tæt på restauranten, siger hun.

Gratis ferie

Mette Vittrup er langt fra den eneste skagbo, der er træt af de mange autocampere i bybilledet.

Mandag aften var der indkaldt til debatmøde om camperne, og her blev de beskyldt for at fylde og svine, og i øvrigt ikke bruge ret mange penge i byen, fordi de har forsyningerne med hjemmefra.

Efter mødet fortalte Line Lindegren om sit møde med en tysk kvinde, der havde holdt en billig ferie i Skagen.

- Hun var så glad for byen og fortalte, at hun havde parkeret sin autocamper ude i Damstederne (syd for Skagen, red.). Det havde ikke kostet hende noget, og der var jeg jo nødt til at sige, at det er problematisk for os fastboende, der lever af turismen, siger hun.

Ud på campingpladserne

Mødet var indkaldt af Socialdemokratiet i Frederikshavn Kommune, og hvis han bliver valgt, er borgmesterkandidat Anders Brandt Sørensen er klar til at stramme reglerne for autocamperne.

De skal væk fra bymidten og ud på campingpladserne, fastslår han.

Vi kan ikke leve med, at autocamperne har en negativ effekt på Skagens butikker og restauranter, siger Anders Brandt Sørensen, der er socialdemokratisk borgmesterkandidat i Frederikshavn Kommune. (Foto: © Nicole Torp Hjørringgaard, DR)

- Autocamperne er kommet for at blive, men de hører ikke til i byen. Vi kan ikke leve med, at de har en negativ indflydelse på restauranter og andre turismevirksomheder, siger Anders Brandt Sørensen.

Andre kommuner har oprettet særlige pladser til autocamperne, men i Frederikshavn bliver det allerhøjst en midlertidig løsning, siger S-politikeren.

- Det er ikke noget, vi har aktuelle planer om. Og skulle vi gøre det, var det noget, der hurtigst muligt skal overtages af private campingpladser, siger han.

Hurtige til at pege fingre

På debatmødet var autocampisterne også repræsenteret. Henrik Lundholm Andersen, der har holdt ferie i sin autocamper i fem år, forstår godt frustrationerne i Skagen. Men han mener, at folk er for hurtige til at pege fingre.

- Hvis man ser noget affald i naturen, giver man autocamperne skylden med det samme. Det er synd, og hvis autocamperne sviner, kan det jo også skyldes, at der mangler ordentlige forhold, siger han.

Henrik Lundholm Andersen, der er medlem af foreningen Danmarks Frie Autocampere, bor selv i Sindal syd for Skagen, og han støtter planen om at stramme reglerne for autocampere i byen:

- Det fungerer fint andre steder. I Frankrig, Tyskland og Spanien bliver der reguleret langt mere end herhjemme.

Antallet af autocampere på danske nummerplader er steget markant de senere år. Fra godt 10.063 i 2020 til 13.215 i 2024.