SIND: Sundhedsstyrelsen må hjælpe fejlbehandlede patienter

Det er godt, at Sundhedsstyrelsen erkender sine fejl, og nu skal tilliden genoprettes, lyder det fra Danske Patienter og landsforeningen SIND.

Sundhedsstyrelsen blev første gang advaret om en jysk psykiater for 12 år siden. Nu erkender de fejl, og det er foreninger glade for. (© Stock exchange)

Foreningerne Danske Patienter og SIND er bekymrede over det billede af sagsbehandlingen i Sundhedsstyrelsen, der står tilbage, efter 21 Søndag har kigget en af Danmarks mest benyttede psykiatere efter i sømmene.

Siden 1990erne har fire læger uafhængigt af hinanden forsøgt at gøre opmærksom på, at de var bekymrede for den behandling en nordjysk psykiater gav. Men beskeden lød: kun patienter kan henvende sig.

Ingen af henvendelserne blev gemt i Sundhedsstyrelsens system, og først i 2008 gik styrelsen i gang med at undersøge psykiateren. Det tog tre år. Tilsynschef i Sundhedsstyrelsen, Anne Mette Dons, erkender i 21 Søndag, at de har begået fejl i sagen.

- Det er jo bedre sent end aldrig, men det er jo rigtig slemt for de patienter, det er gået ud over i mellemtiden, siger Knud Kristensen, landsformand for SIND, som er en forening for psykisk sårbare og deres pårørende.

Glade for erkendelse

Han hæfter sig ved, at Sundhedsstyrelsen vedkender sig, at der er sket en fejl, og at procedurerne ifølge tilsynschefen har ændret sig siden.

- For det første forventer jeg, at fejlen ikke sker igen. For det andet forventer vi også, at Sundhedsstyrelsen vil kigge på de patienter, der måske har fået stillet forkerte diagnoser og er blevet fejlmedicinerede, så man kan hjælpe dem, hvis der er nogen, der er kommet i klemme, siger Knud Kristensen.

Også hos foreningen Danske Patienter er de fortrøstningsfulde ved, at Sundhedsstyrelsen erkender fejlen. Men formand Lars Engberg fastslår samtidig, at det nu er på tide, at rydde op i systemet.

- Det vigtigste er, at man får strammet op på sagsbehandlingen og får styr på registreringssystemet, så en sag kommer øverst i bunken, når der er mange henvendelser om den samme person, for så er der tydeligvis noget galt, siger han.

Tilliden skal genoprettes

Efter Sundhedsstyrelsens håndtering af sagen, mener begge foreninger, at tilliden til Sundhedsstyrelsen igen skal bygges op.

- Hvis sager bliver væk eller man er utrolig længe at behandle en sag, så mister folk tilliden til Sundhedsstyrelsen, og de mister lysten til at klage og indberette, siger Lars Engberg.

- Det er klart, at sådan en fejl er ikke med til at styrke tilliden. Men omvendt vil jeg gerne kreditere dem for, at de er kender, at de har begået en fejl, siger Knud Kristensen.