SAS bryder loven når dit fly er forsinket

Kontant afslører, at SAS helt bevidst holder lovpligtige informationer tilbage for dig, når dit fly er meget forsinket. Og så mister du måske mange penge.

SAS oplyser dig ikke om din ret til kompensation, hvis dit fly er meget forsinket. Men det skal de gøre. (© Scanpix)

Siden 2009 har SAS bevidst undladt at fortælle sine passagerer, at de kan have krav på kompensation på mellem 250 og 600 euro, hvis deres fly er meget forsinket. Det afslører Forbrugermagasinet Kontant på DR1 i aften kl. 21.05.

Det skal SAS ellers gøre ifølge EU's forordning om passagerrettigheder.

- Min erfaring er, at flyselskaberne generelt ikke er særligt glade for at oplyse om rettighederne og slet ikke konkret og specifikt, siger Mads Mølgaard Braüner fra Forbrugerrådet til Kontant.

Lang forsinkelse er det samme som en aflysning

Siden 2004 har passagerer, der får aflyst deres fly og bliver mere end to timer forsinket, haft ret til en økonomisk kompensation på, hvad der svarer til mellem 2000 og 4500 kroner. Og i 2009 slog EU domstolen fast, at kompensationen også skal gælde for flypassagerer, hvis fly ikke bliver aflyst, men bare bliver mere end 3 timer forsinket.

SAS anerkender ikke EU dom

Men den vigtige information har SAS bevidst udeladt i deres pjece om flypassagerers rettigheder, som de ifølge loven skal uddele til alle, der bliver berørt af en aflysning eller en lang forsinkelse.

- SAS har på linje med en masse andre luftfartsselskaber ikke anerkendt den dom, der faldt i 2009. Vi mente den var kontroversiel, så den har vi ikke anerkendt som en del af vores praksis, forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef for SAS i hele Norden.

Men det er et klart brud på den informationspligt, SAS har, lyder det fra Forbrugerrådet:

- Den her pjece skal selvfølgelig opdateres, når der kommer nye domme og ny praksis. Det betyder også, at de skal oplyse om, at passagerer har ret til kompensation efter tre timers forsinkelse.

Sidste efterår er der kommet en ny EU-dom, der stadfæster dommen fra 2009. Men selvom det er flere måneder siden nu, har SAS stadig ikke opdateret den folder, de deler ud til deres passagerer.

- Der har været andre ting at kigge på i SAS her i efteråret, og det har ikke været en af prioriteterne, siger Trine Kromann-Mikkelsen til Kontant.

Passager: SAS vildleder

Det mener chefkonsulent i Finansministeriet, Christian Vindinge Rasmussen er vildledning. Han flyver flere gange om måneden, fordi han også arbejder i Europakommissionen, og så sent som i sidste uge blev han forsinket 11 timer med SAS, da han skulle hjem til Jylland fra Brussels.

- Jeg siger til SAS' personale, at jeg mener, at jeg er berettiget til økonomisk kompensation, og så siger de til mig, at jeg kan læse om mine rettigheder i den folder, de har givet mig, forklarer han.

- Men folderen er i forhold til EU-lovgivningen i den grad mangelfuld. Og det er jo at vildlede deres passagerer, siger han til Kontant.

Hjemmeside misinformerer

Heller ikke på SAS' hjemmeside kan man læse, at man som forsinket passager kan have ret til kompensation på flere tusinde kroner.

På hjemmesiden står der godt nok, at "SAS følger EU's regler for kompensation ved store forsinkelser og aflyste fly." Men samtidig står der fejlagtigt, at kompensationen kun "består af udgifter til mad og drikkevarer". - Mad og drikke har man altid krav på. Man har ikke altid krav på kompensation. Det afhænger af den endelig sag og en vurdering. Derfor mener vi, at det er bedre, at passagererne ikke føler, at de bliver overinformeret, argumenterer Trine Kromann-Mikkelsen.

På hjemmesiden kan du klikke videre og læse deres folder om passagerers rettigheder. Den har SAS opdateret, efter Kontant er gået ind i sagen. Den folder, du får i lufthavnen, er dog stadig mangelfuld.

I aften på DR1 kl. 21.05 kan du se, hvordan SAS har nægtet en meget forsinket familie kompensation i et år. Men da Kontant går ind i sagen, sker der en spændende udvikling.