Sådan lykkedes det Svebølle Skole at få flere glade elever

På et år fik skolen halveret andelen af elever, der mistrivedes.

Elever på Svebølle Skole i Kalundborg er blevet markant gladere efter, at deres ideer bliver lyttet til. (Foto: © Christian Michael Hansen)

Forrige skoleår var det omkring hver sjette elev på Svebølle Skole i Kalundborg, der ikke trivedes socialt.

Likka Grann-Sommer fra 9. klasse husker, at skolen havde et ry som en taberskole, som ingen gad gå på.

Men ved sidste skoleår var billedet vendt i folkeskolernes trivselsmåling. Skolen havde halveret andelen af elever, der ikke følte de hørte til på skolen, og som var utrygge, blev mobbet, ikke følte sig accepteret eller brød sig om pauserne på skolen.

Og det betød, at Svebølle Skoles ry og rygte også blev bedre.

- Det er bare fedt, fordi vi er sådan en lille skole, så er folk meget mere tætte med hinanden. Folk har mere lyst til at komme i skole. I min klasse er vi meget gladere, og vi koncentrerer os mere.

Hvis elever har gode ideer til, hvad der kan forbedres på Svebølle Skole, kan de sige det til elevrådet. Skolen lytter i højere grad til, hvad eleverne foreslår end tidligere. (Foto: © Christian Michael Hansen)

Lyt til eleverne

Trivslen i folkeskolen er dalet og er den laveste i ti år.

Men hvordan lykkedes det Svebølle Skole at gå fra at være blandt den fjerdedel af skoler i Danmark med laveste social trivsel til i sidste skoleår at være bedre end gennemsnittet?

En af hemmelighederne har været at lytte til, hvad eleverne ønskede sig, fortæller skoleleder Jarl Falk Sabroe.

Elevernes ønsker var blandt andet et knallertværksted, en gallafest for de store elever, og skolen ansatte også en bevægelsesvejleder, så eleverne kunne få bevæget sig mere i skolen.

Samtidig bliver nogle af skolens fysiske rammer ændret, så 7.-9. klasse får et sted at være, hvor de kan sætte sig hen og hygge uden at blive forstyrret af mindre elever.

- Det er altid sjovere at have gode målinger end dårlige. Jeg bliver stolt på elevernes vegne, når de siger, at de har en god skole, siger Jarl Falk Sabroe.

Elevrådsformanden på skolen, Asta Nielsen oplevede, hvordan eleverne blev taget mere med på råd og inddraget.

Elevrådet stod blandt andet for opvarmning til motionsdagen, bagedage og til jul arrangerede eleverne konkurrencer.

- Vi planlægger virkeligt meget, så det ikke bare er normalt kedelige skoledage. Det er også vigtigt, at elever har nogle pauser og anderledes dage, som løfter stemningen lidt op, siger Asta Nielsen.

Tasja Wetendorff Jørgensen er blevet meget mere glad for skolen efter, at der er kommet et knallertværksted. Hendes far laver biler, og datteren drømmer om at blive mekaniker. (Foto: © Christian Michael Hansen)

Knallertværksted gav gladere elever

Tasja Wetendorff Jørgensen er en af de elever, som er blevet gladere for skolen, efter at knallertværkstedet kom til.

- Jeg har tidligere haft en svær periode på skolen. Det aflastede mig meget at komme herned. Det gav mig ro i hovedet, fordi jeg lavede noget, jeg godt kunne lide at lave, siger hun.

Tidligere oplevede Tasja Wetendorff Jørgensen, at det var svært at sidde stille i klassen, men det har ændret sig.

- Jeg er mere fokuseret og mere optaget i at få lavet mine ting. Jeg kan følge mere med i timerne. Det har givet en kæmpe forandring, siger hun og fortæller, at hun drømmer om engang at blive mekaniker.