Sommerkjole, badebukser og toilettaske er hovedingredienserne, når danskerne pakker deres kuffert til sommerens udlandsrejse.
Derfor er det ikke ligefrem befordrende for feriehyggen, når man ankommer til destinationen og finder ud af, at al bagagen stadig står i Danmark.
For hundredvis af danskere er dette dog en realitet, efter at bagagemedarbejdere i Københavns Lufthavn lørdag nedlagde arbejdet. 1.000 kufferter venter på at blive sendt afsted til deres ejermænd ude i verden.
Der er imidlertid gode råd at hente.
Husk dokumentation for alt
- Det allervigtigste er at få lavet en PIR-rapport, der dokumenterer, at din bagage er forsinket, siger Camilla Kjær Breilev, der er salgs- og marketingchef hos Gouda Rejseforsikring.
PIR-rapporten (Property Irregularity Report) får du ved at henvende dig til flyselskabet i lufthavnen eller den handlingsagent, som håndterer bagagen i lufthavnen.
For forsinket bagage er tidsfristen for sende PIR-rapporten og dermed gøre sit krav gældende 7 dage. Hvis der viser sig at noget er bortkommet, er fristen 21 dage.
Gem også dit boardingcard og eventuelle kuffert-tags som dokumentation, når du efterfølgende anmelder forsinkelsen.
Muligt at få dækket de nødvendige udgifter
Hvis du har en rejseforsikring, har du efterfølgende mulighed for at foretage nogle erstatningskøb, der gør dig i stand til at påbegynde ferien.
Det er blandt andet basisvarer som shampoo og tandpasta, og alt afhængig af, om ferien går til Færøerne eller Fuerteventura, kan du få dækket udgifterne til enten badetøj eller lune trøjer.
- Det er altid en diskussion, hvad der er inden for rimelighedens grænser at købe, men man skal selvfølgelig bruge sin sunde fornuft. Har man dog billetter til operaen og er kommet hjemmefra i shorts, kan man godt få lov at bruge lidt flere penge, så man kan købe noget passende tøj, siger Mads Mølgaard Bräuner, der er rejse- og forsikringsekspert i Forbrugerrådet.
Ingen blankocheck til shop-amok
Den sunde fornuft er også, hvad Camilla Kjær Breilev fra Gouda rejseforsikring opfordrer til, når man skal ud og købe fornødenheder til feriens første dage uden bagage.
- Selv om du har en rejseforsikring, er det altså ikke bare en blankocheck til at gå ud og shoppe løs, siger hun.
Hos forsikringsselskabet Topdanmark gælder reglen, at man må gå ud og købe de ting, der er nødvendige for, at man kan påbegynde ferien.
- Det kalder vi de rimelige, nødvendige udgifter, og de går som regel op til 6.000 kroner per person, siger Jens Langergaard, der er kommunikationschef i Topdanmark.
- Er det ikke blot bagagen, men også eksempelvis en klapvogn eller en kørestol, der bliver forsinket, dækker vi også til leje af dette, siger han.
Ingen rejseforsikring - hvad så?
Hvis du ikke har en rejseforsikring, kan du henvende dig til flyselskabet og høre, om de vil dække dine nødvendige udgifter.
Der er stor forskel på, hvordan de enkelte flyselskaber håndterer sager om erstatning ved forsinket bagage.
Nogle flyselskaber udbetaler automatisk et kontantbeløb samtidig med at du anmelder, at bagagen er forsinket, mens andre flyselskaber erstatter de faktiske udgifter man har haft til de nødvendige udgifter.
I denne situation er det ikke en PIR-rapport, men en Passenger Property Claim, du skal sørge for at få udfyldt inden for 21 dage.
Rejser du som charterturist, kan der også være erstatning at hente hos rejsebureauet. Bemærk, at hvis du har købt en pakkerejse, skal du også klage til rejsebureauet.
Tag dine forholdsregler
Som udgangspunkt skal man selvfølgelig ikke forvente, at ens bagage bliver forsinket, men det sker.
- Vi oplever ofte, at vores kunder henvender sig med sager, hvor bagagen er blevet forsinket. Hvis man skal rejse langt og måske også mellemlande, er der en stor risiko for, at det sker, siger Camilla Kjær Breilev.
Derfor er det en god ide at være på forkant med situationen, og hendes opfordring er derfor, at man tager det allermest nødvendige med sig i håndbagagen.
På Forbrugerrådets hjemmeside kan du læse mere om dine rettigheder ved flyrejser.