Sådan er danskerne på Facebook

Danskerne deler deres hverdag på Facebook mere end de fleste folkefærd. Det er ren stenaldermentalitet, siger facebookekspert.

Mere end hver anden dansker er på Facebook, men hvordan bruger vi det sociale medies muligheder?

Det kan onlinebureauerne Komfo og Atcore nu fortælle på baggrund af tal fra Facebook selv, der viser, hvordan den gennemsnitlige dansker facebook-bruger benytter de forskellige værktøjer.

Vi synes godt om tre ting hver dag

Her fremgår det, at den gennemsnitlige danske facebook-bruger 'synes godt om' tre ting hver eneste dag.

Vi kommenterer også på andres opdateringer dagligt, ligesom vi bruger vores mobil til at logge på Facebook - og at vi er på sitet stort set hver dag.

214 venner hver

Vi sender i snit 19 beskeder om ugen - eller hvad der svarer til mere end otte millioner beskeder om dagen. I løbet af en måned slår vi også fem ting op på vores venners tidslinjer.

Med et snit på 214 venner har vi da nok at dele vores liv med, men til gengæld skriver vi kun to statusopdateringer om måneden.

Deler vores hverdag

Men det, vi gør mest, er at dele vores billeder. I gennemsnit uploader vi 30 om måneden per bruger, viser tallene fra Facebook.

Umiddelbart lyder det som et højt tal, men ifølge konsulent i sociale medier, Thomas Bigum, er det helt på linje med danskernes forbrug.

- Jeg tager selv mindst fem billeder om dagen, som jeg deler enten på Facebook, Instagram eller Twitter. Og med de nye smartphones er det blevet så nemt at dele billeder, at det er det, vi gør, når vi skal udtrykke hvordan vi har det.

Men hvad er det så vi deler via alle beskederne, billederne og likes? Svaret er: Vores hverdag. Stort og småt, men altid det, der fylder mest på dagen.

- Det er ren stenaldermentalitet, men vi har et helt basalt behov for at dele dagens højdepunkt med andre - og så derefter få at vide, at vi stadig er en del af flokken, siger Thomas Bigum.

Alt fra nybagte muffins, bryllupsbilleder, barnet, en god koncert eller måske vores holdning til vejret kan ryge på et billede.

Nu skal vi lære at dele video

Ifølge Thomas Bigum er der intet der tyder på, at vi kommer til at dele mindre på de sociale medier i fremtiden.

- Stifteren af Facebook, Mark Zuckerberg, sagde i 2012, at mængden af indhold vi deler vil fordobles for hvert år der går fremadrettet fra nu. Det vil sige at 1 bliver til 2, som bliver til 4, som bliver til 8 billeder, så det stopper bestemt ikke foreløbig.

I stedet skal vi vænne os til at dele på en ny måde. Mens en gennemsnitlig Facebook-dansker i dag således deler én video om året, vil vi se et boom i små videoer på de sociale medier i de kommende år, vurderer Thomas Bigum.

- På medier som Vine og Instagram kan man nu dele må videoer på 6 til 15 sekunder. Og vi har ikke engang taget rigtigt hul på video endnu.