S: Hastighed ned på 30 km/t i byer

Bilernes hastighed skal tvinges ned på 30 til 40 kilometer i timen i byerne, hvis der ikke er en cykelsti på strækningen, mener Socialdemokraterne. Og så skal der etableres cykelmotorveje som smutveje for cyklister.

Dansk Folkepartis stiller sig kritisk over for forslaget om at sænke hastigheden i store dele af byområderne. Vejdirektoratet er godt nok styr på det i dag, siger partiet. (Foto: © DR, DR)

Bilernes hastighed skal som hovedregel tvinges ned på 30 til 40 kilometer i timen i byerne, hvis der ikke er en cykelsti på strækningen, mener Socialdemokraterne.

Ved at lave nye retningslinjer og give penge til at stille skilte op, vil partiet have kommunerne til at udpege de fartbegrænsende zoner i landets byer.

Efter sidste års stigning er hver ottende trafikdræbte nu en cyklist. Derfor er Socialdemokraterne klar med et udspil, hvor partiet vil indføre en pulje på 100 millioner kroner om året over 10 år.

Cykelmotorveje

Socialdemokraterne vil desuden indføre lovpligtigt orienteringsstop for højresvingende lastbiler, så cyklister ikke kommer i klemme under lastbilerne. Og så skal store byer som København, Århus og Odense etablere cykelmotorveje, der skal fungere som smutveje for cyklister.

En hindring er dog, at staten har et anlægsloft, der sætter en grænse for, hvor mange penge, kommunerne må bygge for. Derfor vil Socialdemokraterne have fritaget anlæg af cykelstier fra dette regnestykke.