Rigsrevisionen frikender transportminister Hans Christian Schmidt for ansvar i DSBFirst-skandalen.
Det sker i Rigsrevisionens store beretning om skandalen på Kystbanen og i DSBFirst, som statsrevisorerne modtog i dag.
DSB misinformerede ministeren
Rigsrevisionen skriver direkte i sin beretning, at DSB ikke har givet ministeren dækkende oplysninger om økonomien i DSBFirst.
- Ministeriet har gentagne gange siden april 2010 anmodet DSB om at forbedre det materiale, som ministeriet anvender for at følge lønsomheden i DSB. Ministeriet reagerede aktivt og vedholdende i sit tilsyn for at få korrekte oplysninger om DSBFirsts økonomi, skriver Rigsrevisionen.
DSB's bestyrelse forsikrede at alt var ok
Hvert kvartal holder transportministeren et såkaldt kvartalsmøde med DSB's bestyrelse, og ifølge Rigsrevisionens beretning forsikrede bestyrelsen på samtlige kvartalsmøder i 2009 og 2010 ministeren om, at DSBFirst holdt budgetterne.
DR Nyheder har flere gange dokumenteret, at dette ikke var tilfældet. Allerede inden DSBFirst begyndte at køre tog på Kystbanen i januar 2009, skred det oprindelige tilbudsbudget voldsomt.
I 2008 lavede DSB's økonomifolk derfor allerede et revideret budget, hvor DSB pustede nyt liv i sit nødlidende datterselskabs økonomi - blandt andet ved at lade DSBFirst overtage driften af statsbanernes hæderkronede værksted Helgoland på Østerbro i København.
Gæld voksede og voksede
Og mens DSB's bestyrelse på kvartalsmøderne i 2009 og 2010 forsikrede ministeren om, at DSBFirst holdt budgettet, så voksede DSBFirsts gæld til DSB fra under 25 mio. kr. primo 2009 til mellem 200 og 300 mio. kr. ultimo 2010.
Men denne hastigt voksende gæld fortalte DSB's bestyrelse tilsyneladende ikke ministeren om på kvartalsmøderne. Rigsrevisionen skriver i sin beretning:
- Transportministeriet har oplyst, at DSB's kvartalsrapportering til ministeriet ikke gav ministeriet anledning til at konkludere, at statens midler var truet.
DSBFirst skandalen kommer til at koste staten mindst 500 mio. kr.