Allerede lang tid før, at forsvarsadvokater og domstole fik besked om, at der fandtes en alvorlig fejl i politiets it-system, der gør teledata letlæselige for politiets efterforskere, fik sagen konsekvenser internt i Rigspolitiet.
Ifølge DR Nyheders oplysninger blev lederen af Rigspolitiets Telecenter nemlig forflyttet fra sin stilling allerede i begyndelsen af april på grund af sin ageren i sagen.
Telecenteret er den afdeling, der har ansvaret for det it-system, som i mindst otte år har leveret hullede eller fejlagtige teledata.
Flere kilder fortæller til DR, at et konkret medarbejdermøde i marts efter, at fejlen i systemet var fundet og rettet, er centralt for lederens forflytning.
Her skal lederen have talt om, at medarbejdere i telecenteret over for Justitsministeriet skulle sige, at der var foretaget kontroller af it-systemet eller sagerne, som ikke var blevet foretaget.
Professor: 'Det lyder alvorligt'
Ifølge DR Nyheders oplysninger er der forskellige opfattelser af, hvorfor lederen sagde sådan.
Mødet er medvirkende til, at en medarbejder kort tid efter sagde op.
En aktindsigt, som DR Nyheder har fået, bekræfter denne opsigelse. Her fremgår det, at medarbejderen havde været ansat knap to måneder.
Dele af ledelsen i Rigspolitiet blev efter mødet gjort opmærksom på, hvad der var blevet sagt, og kort efter blev lederen flyttet til en anden afdeling.
- Det er en meget central pligt for en offentligt ansat, at man skal give rigtige og fuldstændige oplysninger til overordnede eller andre dele af systemet, så det er alvorligt, hvis man opfordrer til ikke at gøre det, forklarer Sten Bønsing, der er professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.
Det har ikke været muligt for DR Nyheder at få at vide, om der var andre grunde til forflytningen af telecenterets leder, fordi Rigspolitiet ikke kan kommentere personalesager.
Det fremgår af en aktindsigt, som DR Nyheder har fået, at lederen helt stoppede i politiet den 1. juni i år. Ifølge flere kilder, fordi han gik på pension
Selv ønsker han ikke at kommentere sagen.
Selvom lederen allerede blev flyttet i april, gik der flere måneder før, at forsvarsadvokater og domstole blev orienteret om teledatafejlen. Og det er meget sent, mener professor Sten Bønsing:
- Det er jo en ret alvorlig sag, og hvis Rigspolitiet ved så meget, så man agerer på sagen og flytter en medarbejder i april, så mener jeg også, at man burde have været gået til forsvarere og domstole noget tidligere, siger han.
Ny og større ledelse i telecenter
Udover at sagen fik konsekvenser for den daværende leder allerede i april, så har Rigspolitiet også valgt at gøre ledelsen i telecenteret større.
DR Nyheder har fået indsigt i alle ansatte hos Rigspolitiets Telecenter, og af listen fremgår det, at der per 1. juli 2019 ikke kun var ansat én leder af sektionen, men to.
Både en politikommissær og en vicepolitikommisær leder i dag afdelingen, som per 1. august i år bestod af 14 medarbejdere.
Det er ifølge DR Nyheders oplysninger sket, fordi man har erkendt, at der ikke var et stort nok fokus på Telecenterets opgaver og udfordringer, når en fejl i it-systemet kunne forblive uopdaget i så mange år under skiftende ledelser.
De seneste månder har eksterne konsulenter også kulegravet selve it-systemet og de sikkerhedsprocedurer og kvalitetskontroller, som Rigspolitiet har haft i forhold til behandlingen af data, som systemet spyttede ud.
I august skiftede Rigspolitiet også ud i ledelsen. Her flyttede man John Vestergaard fra en post som politidirektør. Det skete, kort efter at Rigspolitiet havde orienteret om fundet af en ny fejl i it-systemet.
Den nye fejl handlede om, at it-systemet også i perioder havde rykket telemasters placeringer op til 220 meter forkert i forhold til, hvor de i virkeligheden står.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har mandag leveret deres redegørelse i sagen til Justitsministeriet. Her fremgår resultatet af de eksterne konsulenters arbejde også.
Indholdet bliver offentliggjort ved et pressemøde i morgen.
Det var justitsminister Nick Hækkerup (S), der i juli bad om en kulegravning af sagen: