I kølvandet på diskussionen om, hvorvidt det er i orden, at en underviser på Københavns Universitet har brugt mænd og kvinder som kategorier i et undervisningsforløb om statistik, vil flere tillidsrepræsentanter for underviserne nu have revideret retningslinjerne for håndtering af krænkende adfærd på Københavns Universitet.
Forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd Sana Mahin Doost er positivt indstillet overfor en dialog om retningslinjerne.
Det har nemlig aldrig været meningen med, at de skulle gå ud over den akademiske frihed.
- Som jeg ser det, handler retningslinjerne primært om, hvor man går hen, og hvordan man håndterer sager om seksuelle overgreb eller chikane.
1.194 studerende havde oplevet krænkelser
Tilbage i november sidste år dokumenterede en undersøgelse fra analysebureauet Analyse & Tal, at 1.194 ud af 150.000 adspurgte studerende havde oplevet uønsket seksuel adfærd, chikane eller krænkelser under deres studietid.
- Det er vigtigt med opdaterede kodeks og retningslinjer. Inden man begyndte at tale om de her overgreb, var det ikke til at gennemskue, hvor man skulle gå hen, og hvordan sagerne blev håndteret, hvis man oplevede sexchikane, siger Sana Mahin Doost.
Forkvinden understreger, at hun mener, at det er vigtigt, at man holder fast i retningslinjerne, men at man selvfølgelig kan diskutere udformningen af dem.
- Jeg oplever, at debatten har rykket sig derhen, hvor man helst vil afskaffe retningslinjerne, og det skal man ikke. Men det må være op til en dialog, hvordan de udformes.
- Og selvfølgelig er der ingen, der skal dømmes skyldig på forhånd. Det er vigtigt for os, at retsprincipperne overholdes.
Kender ikke sagen i detaljer
Dermed er forkvinden for Danske Studerendes Fællesråd på linje med tillidsrepræsentanten Jes Søe Petersen fra Biologisk Institut, når han siger, at det er vigtigt, at retningslinjerne ikke skal kunne misbruges, hvis der er noget, man ikke bryder sig om i undervisningen.
I den aktuelle sag om brugen af mænd og kvinder som kategorier i et undervisningsforløb om statistik, understreger Sana Mahin Doost, at hun ikke kender sagen i detaljer.
- Men som jeg forstår det, er der tale om en evaluering efter forløbet, hvor en studerende har skrevet, at man kunne overveje at bruge andre kategorier. Og fred være med det. Det er vigtigt, at de studerende kan evaluere undervisningen og komme med deres forslag, siger hun og fortsætter:
- Så er det så op til en akademisk overvejelse og dialog, hvordan man vil bruge evalueringen. Man får jo ikke nødvendigvis sit forslag gennemført, fordi man kommer med det.