'Rablende galt': Facebook har registreret 36.000 danske børn som interesserede i gambling

Pengespil er ulovligt for børn, og jurister vurderer, at Facebook kan være i juridiske problemer.

Facebook forsvarer sig med, at registreringerne skal give det sociale medie mulighed for at køre modsatrettede annoncer. (Foto: © DENIS CHARLET, Scanpix)

Selvom pengespil er ulovligt for mindreårige, har Facebook stemplet 36.000 danske børn ned til 13 år som interesserede i gambling.

Det viser en kortlægning foretaget af P1 Orientering. I hele EU er tallet 740.000.

Facebook lever nemlig af at registrere alle mulige forskellige interesser på deres brugere, ud fra hvad man liker og deler. Data som annoncører kan bruge til målretning af reklamer.

‘Kage’, ‘onlineshopping’ og ‘milkshakes’ er eksempler på annonceinteresser, men altså også gambling.

Skærmbilledet viser Facebooks registrering af gambling som interesse. (Foto: © Frederik Hugo Ledegaard DR, DR Nyheder)

Michael Bay Jørsel, der er centerleder på Center for Ludomani, kalder det “fuldstændig rablende galt”, at Facebook har stemplet børn som interesserede i pengespil.

- Hvad fanden skal Facebook bruge de her data på børn helt ned til 13 år til? Hvis de var et ansvarligt selskab, så ville de jo sætte en grænse på 18 år, siger Michael Bay Jørsel.

Flere juridiske eksperter er kritiske overfor, om Facebook har en saglig grund til at have de oplysninger. Man må ikke målrette pengespilsreklamer til børn under 18, så hvorfor skal Facebook have disse oplysninger, spørger de.

- Man må ikke markedsføre til børn under 18 år, når det handler om pengespil. Og når man ikke må det, så har man heller ikke brug for at have de data, og så er det i strid med GDPR (EU's persondataforordning, red.), mener Ayo Næsborg Andersen, der er lektor i persondataret på Syddansk Universitet.

Mange børn gambler alligevel

I 2016 oplyste 40 procent af børn i Danmark mellem 12 og 17, at de havde prøvet pengespil mindst én gang, ifølge en undersøgelse fra VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Næsten hver fjerde havde prøvet at gamble inden for det seneste år, og 5 procent af de 12 til 17-årige havde spillet inden for den seneste måned.

Det kan være, at de låner deres fætters nem-id eller stjæler deres forældres nem-id og oddser på fodboldkampe og e-sport. Det kan også være, at de gambler med Counter Strike-skins på ulovlige hjemmesider.

- Der kommer hele tiden flere spil på markedet, og i takt med at der kommer flere og flere spil på markedet, og at de bliver mere og mere målrettede online, så er der altså en iboende sandsynlighed for, at flere og flere bliver spilafhængige, siger Michael Bay Jørsel, der er centerleder på Center for Ludomani.

Interesse i alkohol registreret

Målrettede spilreklamer på nettet er et problem selv for voksne spilafhængige, så vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at skåne børn fra spilreklamer, forklarer Michael Bay Jørsel.

Han opfordrer Facebook til at slette deres data om børn, så de ikke bliver misbrugt.

Facebooks algoritmer har også fundet frem til, at børn er interesseret i alkohol.

Det er ikke kun gambling, som Facebook registrerer, men også interesser for eksempelvis alkohol. (Foto: © Frederik Hugo Ledegaard DR, DR Nyheder)

I Danmark drejer det sig om 14.000 børn under 16, der er registreret som interesseret i alkohol. I hele EU drejer det sig om 800.000 børn under 18.

Selvom Facebook ikke må bruge dataene om børnene til at promovere gambling eller alkohol lige nu, kan den stadig være brugbar for dem i fremtiden.

Efterlyser saglig forklaring

Hvis Facebook allerede ved, at et barn er interesseret i alkohol og gambling, så behøver de ikke at finde ud af dette, efter de er blevet voksne, forklarer Ayo Næsborg Andersen, der er lektor i persondataret på Syddansk Universitet.

- Når Facebook indsamler data, skal det være need to have og ikke nice to have. Facebook må ikke opbevare oplysninger på børn i fem år, for at man om fem år kan målrette en annonce mod dem om hasardspil, forklarer hun.

Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i IT-ret, har svært ved at se det saglige i Facebooks registrering af børn.

Det samme konkluderer Sten Schaumburg Müller, der er professor i IT-ret på Syddansk Universitet.

- Jeg vil opfordre Facebook til at tilkendegive, hvor de mener, at de har retten til at gøre de her ting. Eller hvis ikke de kan påvise det, så slette de her oplysninger, afslutter Sten Schaumburg-Müller.

Facebook forsvarer registrering

Ligesom flere eksperter opfordrede til, så er Facebook kommet med et svar på, hvorfor de indsamler data på børn om gambling og alkohol.

- Vi har de her to annonceinteresser, med den gode grund at der skal være mulighed for at køre annoncer for det modsatte. Altså for eksempel en annonce der underviser unge i ikke at drikke for meget hver weekend, siger Peter Münster, der er kommunikationschef for Facebook i Norden til P1 Orientering.

Derudover understreger Facebook, at de selvfølgelig ikke tillader, at virksomheder målretter reklamer, der promoverer gambling og alkohol til børn. De mener også i det hele taget, at de efterlever reglerne i GDPR.

Peter Münster fortæller dog også til P1 Orientering, at de oplysninger, som Facebook indsamler om børns annonceinteresser, bliver brugt til at promovere gambling og alkohol, når de fylder 18.

Det får kritik af Ayo Næsborg Andersen, lektor i persondataret på Syddansk Universitet.

- GDPR bestemmer, at man skal passe særligt på børn, fordi de ikke helt kan overskue alt, hvad der sker på Facebook og andre sociale medier. Det er problematisk, at børns fortid bliver brugt til at målrette annoncer mod dem, lige så snart de fylder 18 år, siger Ayo Næsborg Andersen.