Professor: Slapheden skal ud af folkeskolen

Danske skoleelever skal lære disciplin og regler, mener professor i pædagogik. Elevernes formand er enig og vil have eleverne til at lave mere.

Niels Egelund, professor i socialpædagogik på Aarhus Universitet, mener, at der skal flere regler og disciplin ind i folkeskolen. (Foto: © DR, DR)

Den danske folkeskole mangler disciplin, og flere danske elever kunne godt bruge en opsang, mener professor i pædagogik på Aarhus Universitet, Niels Egelund.

- Der er en masse slaphed og slendrian i den danske folkeskole, som vi skal have gjort noget ved. Der skal mere disciplin ind og det skal være nu, siger Niels Egelund.

Han har, ligesom mange andre danskere, med gru fulgt med i DR Dokumentaren "9.z. mod Kina", hvor danske elever igen og igen bliver sat til vægs af jævnaldrende kinesere i fag som læsning, matematik, kreativitet og samarbejde.

- Det er rystende. Vi er tydeligt bagud, når det kommer til kundskaber i matematik, læsning og naturfag, så vi har et seriøst problem.

Ifølge Niels Egelund er problemet, at den danske folkeskole ikke vil tage disciplin og konsekvens til sig. Man accepterer, at der er nogen der spiller bold i fysiktimen og andre, der ikke laver deres lektier.

- Der skal være regler og rammer, der er til at forstå. Kommer man ikke til tiden, så skal døren være låst. Og det er nødt til at starte fra dag ét i børnehaveklassen.

Elever mangler respekt for lærerne

Han mener, at der generelt hersker en respektløshed blandt eleverne, som både rammer lærerne, andre elever og ikke mindst koncentrationen i klassen.

- Det er på mange måder lærernes egne skyld, fordi de har indført en "hvad synes du selv"-kultur. Det er på tide, at der kommer noget nyt.

Alligevel mener han ikke, at de danske elever skal op og runde 12-timers skoledage som mange kinesiske skolebørn må leve med.

- Som udgangspunkt ville 37 timer være passende, og med så mange skoletimer om ugen ville danske elever også lære betydeligt mere end i dag.

- Vi skal lave noget mere, siger Agnete Vienberg Hansen.

Samtidig vil hun have en skole, hvor eleverne bliver dygtigere til dansk og matematik, og ser kun én vej frem:

- Vi skal have mere disciplin i skolen. Det er ikke fordi det skal være uhyggeligt at være der, men der skal være en større respekt for lærerne.

Også formanden for de danske skoleelever Agnete Vienberg Hansen mener, at der skal strammes op i den danske folkeskole.

Elevformand: Vi skal lave mere