Primera Air-kunder går glip af millioner i erstatning: 'Det er rigtig træls'

4.420 kunder, der har fået hjælp af Flyhjælp.dk, står til at miste deres ret til kompensation.

Birgitte Lund Ronøe Nielsen og hendes mand stod til en erstatning på 5.960 kroner fra Primera Air for en lang flyforsinkelse i forbindelse med en rejse til Portugal sidste sommer. (Foto: privat)

Sidste sommer stod Birgitte Lund Ronøe Nielsen klar i Københavns Lufthavn med sin mand for at tage på ferie til Portugal. Uret nærmede sig boardingtidspunktet, men pludselig var der tilføjet en forsinkelse på skærmen.

Flyet gik ikke længere klokken 15.30 som planlagt, men endte med at være 11 timer og 35 minutter forsinket.

Da ferien var slut, lavede hun en erstatningssag gennem firmaet Flyhjælp.dk, der hjælper flypassagerer med at indhente økonomisk kompensation. Parret stod til en erstatning på 5.960 kroner, men nu får de med stor sandsyndlighed ikke en krone tilbage som konsekvens af Primera Airs konkurs.

- Det er rigtig træls og irriterende. Vi har jo betalt for et produkt, vi ikke rigtig har fået. Vi føler, at vi har krav på at få en erstatning, men vi kan jo godt regne ud, at det nok ikke kommer til at ske, siger Birgitte Lund Ronøe Nielsen.

Kunder går glip af millioner

Birgitte Lund Ronøe Nielsen er ikke den eneste, der står til at gå glip af en erstatning. Direktør hos Flyhjælp.dk Gustav Thybo oplyser, at de har 4.420 kunder, der har fløjet med Primera Air og efterfølgende søgt erstatning på grund af forsinkelser, aflysninger og overbookninger.

- Det er en dårlig dag på kontoret. Det påvirker os helt enormt. De her kunder står til at gå glip af samlet 12,6 millioner kroner i kompensation, som direkte konsekvens af Primera Airs konkurs, siger han og fortsætter:

- Det er noget, der ærgrer rigtig mange passagerer. Folk har jo en retfærdighedsfølelse. Man vil gerne have det, man har krav på, når man er blevet så dårligt behandlet af et flyselskab.

Udover konsekvenserne for passagererne kommer Flyhjælp.dk også selv til at få et hak i økonomien, fordi der er blevet brugt en del lønkroner på at forsøge at indhente erstatninger hos det konkursramte selskab, fortæller Gustav Thybo.

Penge fra konkursbo er usandsynligt

Flyhjælp.dk retter nu henvendelse til konkursboet på vegne af sine kunder for at forsøge at få dækning for kompensationen.

- Men udsigterne er ringe ud fra vores erfaringer fra for eksempel Air Berlin, da det gik i betalingsstandsning sidste år, siger direktøren.

Samme melding har Forbrugerrådet Tænks vicedirektør Vagn Jelsøe. De personer, der kører erstatningssager, har ikke særlig gode odds mod sig, når de anmelder et krav til konkursboet.

- Man må stille sig bagerst i køen og vente. Sandsynligheden for, at der vil være nogle penge, er meget lille, siger han.

Primera Air, der har afgange fra både Billund, Aalborg og København, oplyste mandag aften, at selskabet ville begære sig konkurs. Og at kommende flyvninger derfor vil blive aflyst. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Primera Air.