I forrige uge gik Søren Pugholm fra Holstebro og ventede på postbuddet.
Der var et brev på vej fra den brasilianske ambassade, og fordi brevet indeholdt hans søns pas, havde Søren Pugholm betalt for, at det skulle sendes rekommanderet.
Det vil sige, at brevet kun må udleveres af postbuddet, hvis der er nogen hjemme til at tage imod brevet og skrive under på modtagelsen.
Derfor undrede Søren Pugholm sig, da han en formiddag fandt brevet fra den brasilianske ambassade i sin postkasse.
Og han undrede sig endnu mere over, at brevet ikke lå alene i postkassen. Sammen med det lå 20 andre breve til andre modtagere i Midt- eller Vestjylland - størstedelen af dem afsendt som rekommanderet post.
- Der var alt muligt. Der var blandt andet brev fra den irske og den polske ambassade, fra Nationalbanken, fra DSB's rejsebureau og fra udenlandske afsendere, fortæller Søren Pugholm.
48 timer på køkkenbordet
Søren Pugholm, der arbejder som it-ansvarlig, fortæller til DR Nyheder, at han hurtigt indså, at han stod med en bunke vigtig og potentielt fortrolig post, så han ringede straks til Postnord og bad dem hente brevene.
- Jeg var så blåøjet, at jeg havde forventet, at de ville komme inden for en time.
Men der kom ingen.
Samme eftermiddag ringede han igen til Postnord, men blev afvist af en anden medarbejder, som ifølge Søren Pugholm sagde, at brevenes retmæssige modtagere "jo bare må vente." I alt nåede han at ringe fire gange og sende en mail til postfirmaet, før der endelig skete noget.
Først torsdag eftermiddag hentede en postmedarbejder brevene. På det tidspunkt havde de 20 breve ligget i over 48 timer på køkkenbordet i Holstebro.
- Jeg er altså ikke en brokkerøv, men lige i det her tilfælde bliver jeg faktisk lidt stødt, siger Søren Pugholm, som mener, at Postnord sjofler med kundernes tillid.
Postnord: 'Den ene misforståelse efter den anden'
Susanne Jensen er distributionschef i Postnords vestlige distrikter, og hun tager ikke let på sagen. Hun kalder sagen for "ulykkelig."
- Jeg har ikke oplevet noget lignende i mine 33 år.
Hun har ved hjælp af trackingnumre fra de fejlleverede breve forsøgt at spore, hvor det er gået galt. Og svaret er, at "alt er gået galt," siger Susanne Jensen til DR Nyheder.
Allerede da postbuddet åbnede brevsprækken hos Søren Pugholm for at lægge det brev, der rent faktisk var til ham, i postkassen, går det galt, bemærker hun.
- Der skal kvitteres, og det er lige præcis her, hvor den første menneskelige fejl sker. Det forstår vi simpelthen ikke, hvordan kan lade sig gøre. Der er en meget alvorlig og ydmyg tilgang til det, der er sket blandt medarbejderne.
Især at brevene får lov at ligge på Søren Pugholms køkkenbord i to døgn, beklager hun.
Hvordan kan det være, at kunden selv skal henvende sig igen og igen for at få brevene afhentet og endda oplever at blive behandlet dårligt af jeres medarbejdere?
- Det er utilgiveligt, at der sker fejl på fejl, og især, at brevene ikke bliver hentet. Hvis man som kunde oplever, at man er blevet mødt med arrogance, er det selvfølgelig noget, vi tager til os og reagerer på – og det gør vi, kan jeg garantere dig.
Har mistet breve og pakker før
Det er ikke første gang, breve eller pakker sendt med Postnord strander, før de når de rette modtagere.
I en undersøgelse, som DR's forbrugermagasin Kontant lavede i 2018, kom 18 ud af 100 almindeligt afsendte breve for sent frem, mens 25 ud af 100 af de breve, programmet havde sendt som ekspresbreve, kom for sent frem.
På firmaets side på Facebook og på anmeldelsessider som Trustpilot lufter adskillige utilfredse kunder deres frustrationer over forsvundne eller forsinkede breve og pakker.
Postnord har tidligere forsøgt at komme problematikken til livs og genvinde kundernes tillid, blandt andet med en kampagne i starten af 2018.
I Jylland er de 20 fejlleverede breve nu på vej til deres rette ejere. Og det glæder Søren Pugholm, som håber, at Postnord vil stramme op.
- Man sender jo ikke et rekommanderet brev i dyre domme, for at det så skal lande i en tilfældig postkasse i Holstebro.