Politiet drukner i sager om onlinesvindel

Ofre for digital økonomisk kriminalitet må vente i op til to år for at få deres sager behandlet.

Grafik: Katrine Holst Nielsen

Et stigende antal danskere oplever at blive udsat for digital økonomisk kriminalitet.

Men når den slags sager bliver anmeldt og havner hos politiet, så samler de støv i månedsvis - og i visse tilfælde år - inden efterforskningen går i gang.

Politiets Landsdækkende Center for It-relateret Økonomisk Kriminalitet (LCIK) har modtaget over 70.000 anmeldelser om digital økonomisk kriminalitet, siden centeret blev oprettet i december 2018, og det er langt mere, end de kan nå at behandle.

- Den måde, man har håndteret den her type sager på, er på mange måder forældet, siger Adam Diderichsen, der er lektor og politiforsker ved Københavns Professionshøjskole.

Ventetid på næsten to år

Camilla Stein Askjærs far troede, han havde gjort en god investering i bitcoins på nettet.

Men i virkeligheden var han blevet snydt for omkring 200.000 kroner af internationale svindlere, og efter rådgivning fra banken anmeldte Camilla Stein Askjær bagmændene til LCIK i august 2019.

Først i juli 2021, næsten to år efter sagen blev oprettet, fik familien besked om, at den nu var overgået til "indledende efterforskning" ved Nordsjællands Politi. Camilla Stein Askjær er overrasket over, at det tog så lang tid, før efterforskningen blev sat i gang:

- Jeg troede nok lidt naivt, at der foregik noget bag kulissen, men det kan jeg så forstå nu, at det gjorde der ikke, siger hun.

Og ifølge Adam Diderichsen forringes politiets chancer for at opklare denne type sager betydeligt, når behandlingstiden er så lang:

- Firmaerne bag svindlen kan være opløst, personerne og serverne er måske væk, og man kan nok være helt sikker på, at pengene er væk, siger han.

- Derudover kan de kriminelle fortsætte med at svindle i den tid, der går, før sagen bliver behandlet, og andre borgere kan dermed opleve at blive udsat for kriminalitet.

En politisk prioritering

Som forklaring på, hvorfor sager om digital økonomisk svindel ikke prioriteres højere i politiet, skriver ledelsen i Politiets Landsdækkende Center for It-relateret Økonomisk Kriminalitet (LCIK) til DR:

"Sager om vold, voldtægt og anden personfarlig kriminalitet vil ofte blive prioriteret højest. Det betyder, at forurettede i sager om eksempelvis investeringssvindel risikerer at vente længe på at få deres sag behandlet".

Ifølge Adam Diderichsen er det udtryk for, at der er lavet en klar politisk prioritering af, at politiet skal vægte sager om personfarlig kriminalitet højest:

- Men det skulle nødigt betyde, at der ikke også er tid og ressourcer til at tage sig af sager om digital økonomisk kriminalitet, siger han.

- Den her type sager kan være meget alvorlige, og borgerne har ret til også at have politiets assistance og beskyttelse, når det drejer sig om den efterhånden ret store del af vores liv, vi lever på nettet.