Hver femte danske skoleelev er så dårlig til at løse helt normale problemer, at de ikke kan passe et job eller magte at tage en ungdomsuddannelse.
Sådan lyder den deprimerende konklusion i en ny PISA-rapport, som netop er udkommet.
Hver femte elev kan ikke købe en togbillet
PISA har testet 15-16-årige danske skoleelevers evne til at løse simple problemer som at skifte en pære eller købe en metrobillet.
Og her klarer 20 procent af de danske elever sig så dårligt, at de ifølge PISA-undersøgelsen 'mangler funktionelle kompetencer i problemløsning.'
Det betyder ifølge rapporten, at hver femte unge dansker senere i livet får svært ved at passe et job eller bestå en ungdomsuddannelse. Og det er chokerende nyt, mener Niels Egelund, professor på Aarhus Universitet og formand for den danske PISA-komité.
- Vi skal tage det her rigtig tungt, for det siger meget om vores evne til innovation. Der bliver vi overhalet af andre lande, og det er ikke godt for vores fremtid.
Resultaterne peger på, at 20 procent af de unge må fravælge uddannelse og i stedet klare sig i ufaglærte job i fremtiden.
- Og det er et stort problem, når andre lande kun har 5-7 procent, der ikke er gode til problemløsning, siger Niels Egelund.
Danmark dårligere end 20 andre lande
Resultatet placerer Danmark i et middelfelt af lande, der klarer sig gennemsnitligt i forhold til andre OECD-lande, men langt bag lande som Singapore, Japan, Korea, Kina, Finland, Storbritannien, Estland og USA.
Selv om det måske lyder udmærket at placere sig i midterfeltet, er det slet ikke højt nok i forhold til, at Danmark er nummer syv på listen over OECD-lande, der bruger flest penge på sin folkeskole, mener Niels Egelund.
- En række af de lande, der slår os på listen, er nogen vi normalt ikke sammenligner os med. Så vores placering på listen er stærkt utilfredsstillende. siger han.
Undervisningsminister: Vi må gøre det bedre
Også undervisningsminister Christine Antorini (S) er bekymret over de danske resultater i den nye PISA-undersøgelse.
- Det er tankevækkende, at danske elever kun ligger middel i problemløsning, når det ellers er noget, vi har brystet os af, at danske elever var særligt gode til. Det kan vi gøre bedre, siger hun i en pressemeddelelse.
Her kan du læse hele den danske PISA-undersøgelse om problemløsning.