Elever med anden etnisk baggrund end dansk har det orverordentligt svært i matematik.
Faktisk står det så slemt til, at omkring hver anden førstegenerationsindvandrer og mere end hver tredje andengenerationsindvandrer har "utilstrækkelige funktionelle matematikkompetencer".
Det samme tal for elever uden indvandrerbaggrund er på 13 procent.
Det viser resultater fra PISA Etnisk, der blev gennemført i 2012 blandt 9. klasseselever, og som er udkommet tirsdag formiddag.
Manglende kompetencer fører til frafald
Ifølge professor på Aarhus Universitet Niels Egelund, som har været med til at udarbejde rapporten, betyder det, at mange unge kommer til at få store problemer med at klare en ungdomsuddannelse.
- Det at vi har en så stor anden, der ikke kan leve op til de basale krav, det er altså et meget alvorligt problem.
Derfor ser vi ifølge ham enorme frafald på erhvervsuddannelserne på over 50 procent og mange elever, der skifter fra en ungdomsuddannelse til en anden, fordi de ikke kan leve op til kravene.
Færre dygtige indvandrerelever end tidligere
Første- og andengenerationsindvandrere klarer sig også dårligere end de tidligere har gjort, viser rapporten.
Andelen af indvandrerelever, der klarer sig godt, er nemlig faldet fra 2003 til 2012, mens andelen af indvandrerelever, der klarer sig dårligt, er steget.
Blandt første- og andengenerationsindvandrere er andelen af elever, der klarer sig godt i matematik, helt nede på henholdsvis knap to og knap tre procent, mens der blandt elever uden indvandrerbaggrund er 11 procent, der klarer sig godt.
Klarer sig dårligere, trods stort fokus
Ifølge Niels Egelund kan undersøgelsen ikke fortælle noget om, hvorfor elever med indvandrerbaggrund klarer sig så markant dårligere end de etnisk danske.
- Vi kan bare se, at sådan er det. Men vi kan se, at de forsøg, vi har iværksat for at klare problemerne omkring elever med indvandrerbaggrund i Danmark, ikke har været gode nok, siger han.
- Når man ser på, hvor mange ressourcer, der rundt omkring i landet er blevet brugt på at uddanne lærere i dansk som andetsprog og interkulturel pædagogik, er det frustrerende, når man så kan se, at det ikke ser ud til at hjælpe, og at problemerne derimod bare er blevet større.
For dårlige til at bryde den sociale arv
Forældrenes baggrund spiller ifølge rapporten en stor rolle i forhold til elevernes mulighed for at klare sig godt i skolen.
- Både forældrenes uddannelsesbaggrund og det sociale og kulturrelle samspil, der er i hjemmet, spiller en rolle for, hvordan et barn kommer til at klare sig i skolen, og det med at bryde den negative sociale arv er vi altså ikke ret gode til i Danmark, siger Niels Egelund.
Ifølge ham svigter vi både samfund og børn, fordi vi har en håndskyhed over for at tage fat i forældrene. Han mener, at det er vigtigt, at vi sætter ind over for børn og deres forældre allerede i dagtilbudsalderen.
Særligt fokus på første- og andengenerationsindvandrer
I forbindelse med dataindsamlingen i PISA 2012 blev et ekstra stort antal skoler med elever med indvandrerbaggrund udvalgt for at få et mere stabilt datagrundlag til at vurdere disse elevers kompetencer.
Førstegenerationselever defineres som elever, der er født i udlandet, og hvor begge forældre er født i udlandet, mens andengenerationselever defineres som elever, der er født i Danmark, men hvor begge forældre er født i udlandet.
Elever uden indvandrerbaggrund defineres som elever, hvor mindst en forælder er født i Danmark.
Her kan du læse hele den danske del af PISA-undersøgelsen om unge med indvandrerbaggrund.