Institutionsbørn helt ned i blealderen bliver i stadig højere grad beskæftiget med iPads og andet elektronik frem for at lære basale sociale færdighed, såsom det at være sammen med de andre børn.
Det mener flere pædagoger, som over for Ugebrevet A4 samtidig klager over pres fra politikere, der kræver, at børnene paces i en tidlig alder. Blandt andet oplever pædagogerne også et pres for at lære børnene bogstaver.
- Vi er ikke maskinstormere, og vi går heller ikke imod, at børnene lærer bogstaver, men vi går imod, at vi skal have et pensum på samme måde som skolerne, siger institutionsleder Tom Andersen fra Lyngens Børnehave i Køge til ugebrevet.
Indirekte pres
Ugebrevet A4 har fået foretaget en undersøgelse, hvor 487 daginstitutionsledere fra hele landet deltager. 3 ud af 4 institutionslederne i undersøgelsen vurderer, at børns adgang til it i institutionerne er steget gennem de seneste fem år.
Institutionsleder Anders Zeuthen Nielsen fra institutionen Ansgars Engle i København oplever et indirekte pres fra politikere om at få mere læring og faglighed ind i institutionerne.
Han erkender, at det er vigtigt, at børn lærer alfabetet, men det er ikke gavnligt, hvis der er for meget fokus på et slutprodukt. Som eksempel nævner han opførelsen af en cirkusforestilling, hvor børnene lærer meget om at interagere med hinanden.
- Det kan gå tabt, hvis man kun fokuserer på, at børnene skal have noget ud af det i den anden ende, siger Anders Zeuthen Nielsen.
Nærværende voksen
Anders Skriver Jensen forsker i indlæring og didaktik ved Aarhus Universitet. Han advarer mod, at arbejdet i institutionerne bliver for meget orienteret mod slutmål og produkt.
- Der er ikke noget hentet ved, at nogle børn i vuggestuen sidder for sig selv med nogle iPads. Eller sidder med nogle baby-apps, som der jo er i rigt mål, siger han til A4.
- Jeg vil i høj grad tale for en aktiv og nærværende voksen. Hvis der er sådan en, og der er et meningsfuldt indhold på spil, kan en tablet eller en computer sagtens være en del af hverdagen på stuen, siger Anders Skriver Jensen.
/ritzau/