Historien om Søren Lyngbjørn, Eddy Lopez og de fire filippinske sømænd fra skibet MS Leopard, som tirsdag eftermiddag endelig blev frigivet fra 838 dages fangenskab, er ikke første eksempel på, at danske skibe er blevet kapret af somaliske pirater.
I alt fem gange har danske skibe og danske besætninger oplevet at blive bortført af piraterne og holdt fanget i månedsvis, før de endelig er blevet frigivet igen.
Her følger overblikket over de danske gidselsager:
Danica White - 83 dage
Det danske handelsskib Danica White fra firmaet H. Folmer & Co. bliver kapret af somaliske pirater i Adenhavet ud for Somalias kyst en overskyet sommermorgen den 1. juni 2007. Om bord på skibet var fem danske søfolk.
Kapringen var speciel, fordi Danica White netop havde taget forholdsregler for ikke at blive kapret ved at sejle over 200 sømil væk fra Somalias kystlinje.
Alligevel bordede pirater skibet og holdt de fem besætningsmedlemmer som gidsler, mens de forhandlede en løsesum på plads med handelsselskabet H. Folmer & Co.
De fem danskere blev løsladt næsten to måneder senere på den 22. august samme år efter 83 dages fangenskab. Prisen på løsesummen blev 723.000 dollars eller ca. 3,4 millioner danske kroner.
Svitzer Korsakov - 46 dage
Historien om slæbebåden Svitzer Korsakovs kapring er formentlig gået de fleste danskeres næser forbi. Men skibet, som var dansk indregistreret, men dansk-russisk ejet, blev kapret i havet ud for Somalia den 1. februar 2008.
Endnu engang skete kapringen i Aden Bugten, og endnu engang var det somaliske pirater, der stod bag.
Denne gang stod kapringen på i 46 dage inden de seks besætningsmedlemmer kunne kalde sig frie mennesker igen, da skib og sømænd blev frigivet for en løsesum på 700.000 dollars, hvilket svarer til 3,3 millioner danske kroner.
CEC Future - 71 dage
Det tog mere end to måneder for forhandlere og piraterne at nå til enighed om prisen for skib og besætning på det danske skib CEC Future, der blev kapret i november 2008.
Ombord var 13 besætningsmedlemmer, men selv om skibet var indregistreret i Danmark hos det danske firma Clipper Group, var der ingen danskere ombord under kapringen.
Efter 71 dages kapring, blev CEC Future og besætningen sat fri den 15. januar 2009 da piraterne modtog en løsesum på 8,7 millioner kroner.
Sagen om CEC Future er en af de mest belyste danske kapringssager, da en DR dokumentar fulgte hele kapringsforløbet fra begge sider af bordet. Siden blev der også lavet spillefilmen "Kapringen" over forløbet, hvor der dog var indskrevet dansk besætning i handlingen.
ING - 197 dage
Den 24. februar 2011 blev den danske sejlbåd ING kapret i Aden Bugten ud for Somalia af bevæbnede pirater. Ombord var den danske familie Quist Johansen på to voksne og tre børn, samt deres to gaster, der var halvvejs på en sejlads jorden rundt.
Bortførelsen af familien Quist Johansen fik stor international opmærksomhed, da det blot var anden gang, at somaliske pirater havde kapret et skib med børn. Der udover var det kun ottende gang, at piraterne havde udset sig et privat sejlskib som mål i stedet for et fragtskib.
Familien blev flere gange under bortførelsen flyttet fra skibe til land og tilbage igen, hvilket gjorde en planlagt redningsaktion svære at udføre.
Da familien Quist Johansen til sidst blev løsladt efter hele 197 dages fangenskab den 6. september 2011 måtte der en løsesum på hele tre millioner dollars, hvad der svarer til 16 millioner danske kroner til. Beløbet blev betalt af familien selv.
MS Leopard - 838 dage
Den seneste kapringsag med danske skibe involveret startede allerede den 12. januar 2011, hvor handelsskibet MS Leopard ejet af det danske rederi Shipcraft blev kapret af pirater.
Ombord på Leopard var de to danske søfolk Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, samt fire filippinske kolleger.
Kapringen forløb anderledes end tidligere, da piraterne valgte at efterlade skibet MS Leopard på åbent hav og kun tage gidslerne med.
Det besværliggjorde forhandlingerne, som nåede at trække ud i hele 838 dage - eller hvad der svarer til to måneder og tre år. Rederiet Shipcraft er undervejs blevet politianmeldt to gange for ikke at gøre nok for at få deres besætning udleveret.
Da de seks sømænd endelig blev løsladt tirsdag den 30. april 2013 skete det efter piraterne havde modtaget en løsesum på hele 6,9 millioner dollars, hvad der svarer til ca. 40 millioner danske kroner - det højeste beløb endnu betalt af et dansk rederi for at få frigivet gidsler.