Kim Wall kan ikke være død af udstødningsgasser i ubåden Nautilus, som Peter Madsen ellers har forklaret.
Sådan lyder vurderingen fra ubådseksperten og orlogskaptajn Ditte Dyreborg, som er ansat i Søværnet.
Hun var den første i ubåden, da den blev hævet fra havets bund, og hun har lavet flere tekniske undersøgelser af ubåden.
De viser, at der ikke er fundet hverken kuldioxid, kulilte eller kvælstofoxider på steder i ubåden, hvor luften ikke er blevet udskiftet siden 11. august.
- Der var intet CO, CO2 eller NOX i luften, hvilket der ville have været, hvis den havde kørt med udstødningsgasser, siger Ditte Dyreborg.
Samtidig er der ikke fundet sod fra udstødningen i flere af de filtre, som er i ubåden. Der er kun fundet udstødningsgas i det filter, der er knyttet til lavtrykskompressoren.
Tror ikke på Peter Madsens forklaring
- Så du tror ikke på hans forklaring?, spørger anklager Jakob Buch-Jepsen.
- Jeg tror ikke på den. Det gør jeg altså ikke, siger Ditte Dyreborg.
Siden den 14. oktober har Peter Madsen forklaret, at den svenske journalist Kim Wall døde som følge af en ulykke i ubåden Nautilus den 10. august sidste år. Hun var nede i ubåden, og Peter Madsen var på dækket uden for ubåden, da den lå i havoverfladen.
Først opstod der et undertryk i ubåden, fordi ventilerne var forkert indstillet, mens motorerne kørte. Dernæst kom der udstødning ud i ubåden, som førte til Kim Walls død, har Peter Madsen forklaret.
Derfor afviser han anklagen om at have begået mord.
Han erkender at have parteret liget for at få det overbord.
Peter Madsens forsvarer, Betina Hald Engmark, går hårdt til ekspertvidnet under afhøringen.
Forsvareren forsøger at fremstille orlogskaptajnen som en fagperson, der kun har kendskab til store, professionelt byggede ubåde og ikke små, hjemmebyggede modeller.
Hun spørger for eksempel Ditte Dyreborg, om hun har sejlet i en privatbygget ubåd.
-Nej, lyder svaret fra orlogskaptajnen.
Peter Madsen hvisker til forsvarer
Samtidig er det tydeligt, at Peter Madsen hjælper sin forsvarer med de tekniske detaljer.
Han hvisker et par gange spørgsmål til sin forsvarer, som Betina Hald Engmark så stiller videre til vidnet, ligesom han tager noter under afhøringen.
Han er også tydeligt irriteret, når orlogskaptajnen forklarer sig om Nautilus og andre af Peter Madsens ubåde, men nikker anerkendende, når han er enig i forklaringer om tekniske detaljer i forhold til motorerne.
I alt skal fire vidner afhøres i dag. I morgen skal flere vidner give forklaring, og på torsdag fortsætter sagen med dokumentation af relevant materiale.
Der forventes dom den 25. april.