Mens de seneste dages voldsomme vejr har sluppet sit tag i Danmark, begynder folk rundt omkring at få et overblik over skaderne.
Det kan man mærke hos landets største forsikringsselskaber, hvor der indtil nu er blevet anmeldt op mod 1.700 skader som følge af vejret.
Det viser en foreløbig optælling lavet af DR.
Men selvom der er travlt hos forsikringsselskaberne, så havde man hos Alm. Brand Group forventet, at der ville have været endnu flere anmeldelser allerede nu.
- Vi havde forventet flere anmeldelser om store skader. Det har vi ikke fået, og det er vi positivt overrasket over, siger Peter Mathiesen, der er direktør i skadeservice hos Alm. Brand Group, som har flere end 700.000 kunder.
Når Danmark typisk rammes af stormvejr, kommer vinden fra vest. Denne gang ramte stormen fra øst, men alligevel ligner skaderne det, man typisk ser efter en slem omgang vestenvind, fortæller Peter Mathiesen.
Det omfatter blandt andet ødelagte drivhuse, væltede hegn, skader på mindre bygninger og tagsten, der er røget af.
- Det er jo et tegn på, at den boligkvalitet, vi efterhånden har i Danmark, kan modstå denne type storm fra stort set alle retninger, siger forsikringschefen.
Hvad er stormflod - og må jeg rydde op?
Når kunderne lige nu ringer ind til Alm. Brand Group er det typisk med to spørgsmål.
Det første handler om forskellen på en storm og en stormflod – og hvordan skaderne skal anmeldes, hvis der er tale om det ene eller det andet.
Her er reglen, at hvis man bor i et område, hvor Naturskaderådet har vurderet, at man er blevet ramt af en såkaldt 20-års hændelse, er der tale om en stormflod. Skaderne her skal anmeldes på Naturskaderådets hjemmeside. Det er også Naturskaderådet, som i disse tilfælde skal stå for erstatningen.
Naturskaderådet har kort efter klokken 14 oplyst til DR, at man indtil nu har modtaget 440 anmeldelser via hjemmesiden.
Har man alligevel fået storm- eller vandskader, uden at bo i et af de udpegede områder, skal det anmeldes som normalt til ens forsikringsselskab.
- Det, at få en stormflodsskade, er jo ikke en begivenhed, man er udsat for hvert år, så det har vi fået mange spørgsmål om, siger Peter Mathiesen.
Det andet spørgsmål, som ofte går igen blandt kunderne, er, om man må gå i gang med at rydde op efter det voldsomme vejr – og eventuelt smide beskadigede genstande ud.
Her er det allervigtigste råd fra Peter Mathiesen, at man dokumenterer skaderne grundigt, inden man gør noget.
- Få dokumenteret skaderne med billeder eller videoklip – og prøv så at redde så meget, som reddes kan.
- Når det er gjort, må man gerne redde og bevare og smide det væk, der er skaderamt. Men dokumentation er vigtigt, for at vi kan gøre skaden rigtigt op.
Er man i tvivl, er det allerbedste råd at lade tingene stå, lyder det fra Peter Mathiesen.
Forventer flere henvendelser
Hos Tryg har man indtil nu modtaget 400 anmeldelser om stormskader, som følge af de seneste dages uvejr, fortæller Charlotte Dietzer, der er skadechef i forsikringsselskabet. Og her forventer man flere.
- Vi forventer, at væsentlig flere vil komme til i dag og de næste dage – også i takt med, at folk kommer hjem fra efterårsferie.
Allerede nu er der også godt gang i telefonerne hos Alm. Brand Group. Derfor har Peter Mathiesen også et sidste godt råd til skaderamte kunder.
- Vi er i en situation, hvor vi har været udsat for en 100-års hændelse. I sådan en situation er tålmodighed vigtigt.
- Der er rigtig mange skader, og der er komplekse skader i det her, så tålmodighed, tro på at vi vender tilbage, når vi kan, siger han.