Omstridt ferieform skal omdannes til solid pengemaskine

Turistbranchen vil forvandle udskældte autocampere til en sikker indtægtskilde.

Vestkysten er et af de steder, der er populær blandt autocampister.

Parkeringer i naturen og henkastet affald er noget af det, der gør, at lokalsamfund og autocampister kan komme på kant med hinanden.

Men nu vil turistorganisationer, kommuner og campingpladser tag fat om nældens rod:

Det skal være lettere for autocampisterne at køre de rigtige steder hen - og det skal være lettere at tjene penge på dem.

- Mange autocampere bor i dag gratis ude i vores natur eller på parkeringspladser inde i byen. Problemet er, at de desværre mere er en omkostning end en indtægt, og det skal vi gerne ændre, siger direktør Peter Krusborg Pedersen fra VisitNordvestkysten.

De seneste fem år er antallet af danske autocampere steget med 27 procent. Og langt flere udenlandske autocampere triller ind over de danske grænser:

I 2022 var der ifølge VisitDenmark 2,3 millioner autocamperovernatninger i Danmark - og forventningen er, at der kun kommer flere.

Autocamperrådet i Danmark anerkender, at den hurtige vækst har givet problemer.

Der er både brug for flere pladser og bedre vejledning til de mange nye autocampister i det danske sommerland, mener formand Hans Bækgård:

- Så man gebærder sig på en måde, så man ikke generer lokalområdet og parkerer hensigtsmæssigt.

Giver for få penge og for mange problemer

Autocampisterne bruger ifølge flere aktører ikke nok penge - set i forhold til andre typer af turister.

Det bunder i, at de i mindre grad betaler for overnatning og mad, fordi de selv har det hele med i én samlet pakke i autocamperen.

- Der er en opgave for os i destinationerne, kommunerne og hos vores campingpladser i at kigge på, hvordan kan vi skabe mere forretningsudvikling, der gør, at vores produkter i højere grad matcher behovene hos autocamperne, siger Peter Krusborg Pedersen.

Samtidig er der flere steder fulgt konflikter i kølvandet på autocamperne:

Problemer med overfyldte skraldespande, slid på området og camperinger med de store køretøjer på naturskønne steder, som lokalbefolkningen er vant til er langt mere ugeneret.

Men branchen vurderer også, at det i dag ganske enkelt er for svært at være "en god autocampist" i Danmark. Det bunder i et snørklet regelsæt.

Autocampere skal efterleve snørklede regler

De regler, som autocampisterne skal rette sig efter, er nemlig et sammensurium af en række forskellige regler og regulativer.

I udgangspunktet gælder reglerne for personbiler også for de fleste autocampere. Men kører man eksempelvis en tur i statens eller kommunens skov eller til en privat strand kan der gælde særregler.

Det kan være vanskeligt at gennemskue, hvilke regler der gælder hvornår - og hvem der skal håndhæve dem.

- Det er lidt det vilde vesten i dag. Både for vores turismeaktører, for kommunerne og også for autocamperne selv. Rammerne er simpelthen for uklare, siger Peter Krusborg Pedersen.

En række styrelser gennemgik før sommerferien de danske regler: Det resulterede i et 21 sider langt notat, som alt i alt cementerer, at reglerne ér svære at gennemskue.

Ifølge organisationen Dansk Kyst- og Naturturisme er det vigtigt at have fokus på klare og tydelige regler, så autocampernes potentiale kan udnyttes.

- Vi får en ny type gæster, som vi skal forholde os til. Det gør man jo ikke, hvis man ikke har en plan for, hvordan man gerne vil have, de er, siger direktør Jens Haugsted.

Ifølge Dansk Camping Union er det også vigtigt, at ferielandet tilpasser sig det stigende antal autocampere.

- Det helt fantastiske ved autocamperne er, at de kører rigtig meget både forår og efterår, så de er med til at sprede sæsonen. De holder gang i butikkerne, påpeger formand Anne-Vibeke Isaksen.

Vi skal undgå, at autocampernes ejere kører et andet sted hen og bruger feriepengene, mener hun.

- Det her skal vi se som en gave til turismen. Så må vi få styr på det praktiske, så autocampisterne også føler sig velkomne. Det modsatte må for guds skyld ikke ske, siger hun.

Skilte, flyere og nye pladser skal afbøde konflikter

Ude i kommunerne er de begyndt at skrue på de forskellige knapper for at imødekomme autocampere.

Det kan være parkeringsforbud i særlige områder, særligt oplysningsmateriale til autocampister eller slet og ret flere pladser, hvor autocamperne kan holde.

For eksempel i Thisted Kommune. Her tager de konsekvensen af massive klager over autocampere, der holder uhensigtsmæssigt i naturen. Derfor bliver der nu etableret 60 kommunale autocamperpladser.

- Hvis det her bliver en succes, så tænker jeg også, at vi har flere på vej, siger borgmester Niels Jørgen Pedersen.

For set med hans øjne er autocamperne en turistform, vi skal vænne os til.

- Autocamperne er kommet for at blive. Det forsvinder ikke sådan lige over nat igen, siger han.

Nye regler er på vej

I Europa håndteres det stigende antal autocampere forskelligt:

I Portugal må man kun overnatte i autocamper på campingpladser, mens allemandsret i Sverige og mange stellpladser i Tyskland giver vide muligheder.

Minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin (V) mener, der er brug for nye regler for autocampere i Danmark, som matcher udviklingen.

- Min grundlæggende overbevisning er, at kommunerne er bedst til at vurdere, hvad der er behov for i de konkrete tilfælde lokalt. Men jeg vil meget gerne lytte til input fra branchen, turisterne og kommunerne, så vi kan få skruet en god lovgivning sammen, siger han.

Det er først efter sommerferien, der kommer et nyt politisk udspil, som blandt andet gælder autocampere.