Allerede fra næste år vil det blive gradvist billigere at krydse Storebæltsbroen, indtil taksten om tre år vil være sænket med 25 procent.
I hvert fald, hvis det står til VLAK-regeringen, der på tirsdag fremsætter deres samlede finanslovsudspil.
Det melder transportminister Ole Birk Olesen (LA) i dag ud - og det sker for at bringe Danmark tættere sammen, siger han:
- Vi er meget optaget af at skabe vækst, og det her vil føre til, at vi har et arbejdsmarked, der hænger bedre sammen, siger han.
- Og så vil det blive lettere at besøge venner og familie.
Liberal Alliance har tidligere plæderet for, at det skulle være helt gratis at tage Storebæltsbroen, men ifølge Ole Birk Olesen er dette "et skridt på vejen".
- Man kan ikke få alt gennemført, når man sidder i regeringen, men man kan få gennemført noget. Og regeringen ønsker at sænke prisen med 25 procent.
Det vil koste 700 millioner kroner at sænke taksten, men de penge vil man hente igen ved at lave en lidt længere tilbagebetalingstid på Storebæltsbroen, forlyder det.
I dag koster det 240 kroner for en almindelig personbil at krydse Storebæltsbroen. Med regeringens forslag vil prisen om tre år lyde på 180 kroner.
FAKTA: Storeblætsbroen
- •
33.983 køretøjer passerer Storebælt
- •
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998.
- •
Motorvejen over Storebælt blev åbnet 14. juni 1998, mens jernbanen åbnede året forinden, 1. juni 1997.
- •
De samlede anlægsomkostninger for hele Storebæltsprojektet beløb sig til 21,4 milliarder kroner. Omkostningerne blev anvendt stort set ligeligt på vej- og baneforbindelsen.
- •
I 2016 passerede 33.983 køretøjer i gennemsnit broen hver dag. Heraf var 30.126 personbiler, 3736 lastbiler og 121 busser.
- •
I 2016 krydsede i gennemsnit cirka 21.500 togpassagerer dagligt Storebælt.
Kilde: Sund og Bælt/Ritzau