Offentlige milliard-investeringer: Det kan man få for 27 F35-fly

Pengene til de nye kampfly, der skal tage over, når de nuværende F16 skal på pension, skal findes indenfor rammerne af det nuværende forsvarsforlig.

De 27 nye kampfly, regeringen vil indkøbe, kommer til at koste omkring 20 milliarder kroner. (Foto: © handout, Scanpix)

20 milliarder kroner.

Det er den forventede pris for de nye F35-kampfly, som regeringen i dag har lagt op til, skal indkøbes og over en årrække overtage opgaver fra de nuværende F16-fly.

Pengene til de 27 Joint Strike Fighter-fly skal findes inden for rammerne af det nuværende forsvarsbudget, meddelte regeringen tidligere i dag. Det er dog kun prisen for anskaffelsen af flyene, som i samlede omkostninger med blandt andet vedligeholdelse og drift kommer til at koste 56, 4 milliarder.

Men hvor meget får man så egentlig for de 20 milliarder kroner, det koster at købe flyene i første omgang?

På dr.dk har vi kigget lidt rundt i landet for at finde ud af, hvad man egentlig kan få for den samme sum, det koster at anskaffe de nye fly, der ifølge regeringen vil være fuldt operative i 2027.

1/3-del Femern-forbindelse

Femern-forbindelsen er blevet udskudt flere gange, men seneste prognose er, at den er klar i 2028. (Foto: © Simon Skipper, Scanpix)

Ideen om at forbinde Danmark og Tyskland med en bro går helt tilbage til 1930'erne. Et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter bliver med verdens længste sænketunnel på intet mindre end 18 kilometer.

Aftalen mellem de tyske og danske transportministerier blev indgået i 2008, og de første beregninger lød på omkring 35 milliarder.

Siden er det beløb dog steget en del, og budgettet ligger nu på hele 62 milliarder og en forventning om at påbegynde anlægsarbejdet i 2020, sådan at forbindelsen kan være færdig i 2028.

1 stk. Storebæltsbro

Storebæltsbroen består af to broer og en tunnel. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Forbindelsen mellem Øst - og Vestdanmark består af to broer og en tunnel og rager på sit højeste punkt 22 meter over havet.

Storebæltsprojektet var ti år undervejs, og forbindelsen blev åbnet for tog i 1997, og året efter blev også motorvejen åbnet.

Hele projektet endte med at koste 21,4 milliarder (i 1998, red.).

Den nuværende Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland står til at blive skiftet ud. (Foto: © søren bidstrup, Scanpix)

5 stk. Storstrømsbro

Den ny Storstrømsbro, som bliver Danmarks tredjestørste bro, bliver omkring fire kilometer lang og skal ligesom sin forgænger forbinde Sjælland og Falster via Masnedø. Broen får kombineret vej- og jernbane, der begge bliver i to spor, og derudover også en gang- og cykelsti.

Tidsplanen for broprojektet afhænger af tidsplanen for Femern Bælt-forbindelsen og vurderingen er, at det vil tage 3,5 år at anlægge.

Det samlede projekt løber op i cirka 4,2 milliarder kroner, hvoraf broen koster cirka halvdelen.

Det 156 år gamle Vridsløselille fængsel lukkede i år, og i stedet bygges et nyt statsfængsel på Nordfalster. (Foto: © Linda Kastrup, Scanpix)

20 stk. Statsfængslet på Nordfalster

Det nye højsikrede fængsel ved Nørre Alslev på Falster skal afløse det 150 år gamle statsfængsel i Vridsløselille. De omkring 170.000 kvadratmeter bliver omgivet af en seks meter høj mur, og det nye fængsel forventes færdig ved udgangen af 2016 eller begyndelsen af 2017.

Prisen for det nye byggeri, der altså dækker et areal svarende til cirka 26 fodboldbaner, er vurderet til at være omkring 1 milliard kroner.

DR Byen, som erstattede det gamle Radiohuset og TV-Byen i Søborg, stod først helt færdig i 2010. (Foto: © ERik Refner, Scanpix)

4 stk. DR Byen

Byggeriet af Danmarks Radios hovedsæde på Amager i København var i lang tid kendt for sine mange budgetoverskridelser.

Tilbage i 1999 lød det samlede budget på tre milliarder kroner med en vis usikkerhedsmargin, men blandt andet blev det karakteristiske blå Koncerthuset omtrent 2,5 gange dyrere end først antaget, og som årene skred frem, blev flere overskridelser af byggeriets budget offentliggjort.

I alt beløb overskridelserne sig til 700 millioner kroner, hvilket i 2007 bragte den samlede pris op på 5,5 milliarder.

Københavnerne har glæde af metrobyggeriet ved Højbro Plads nogle år endnu. (Foto: © Thomas Lekfeldt, Scanpix)

1 stk. Cityring

Byggeriet af fjerde del af den udskældte metro i København gik i gang i sommeren 2009 og forventes at være færdig i 2019. Cityringen, som den hedder, kobler blandt andet Københavns Hovedbanegård og Rådhuspladsen til den nuværende del af transportsystemet.

Udover at byggeriet har været plaget af forsinkelser, er den samlede pris for Metrocityringen også steget undervejs, og de samlede omkostninger er efterhånden oppe på 22 milliarder kroner - altså lige lidt mere end prisen for 27 F35-kampfly.