Motoren er større. Derfor larmer Danmarks kommende F35-kampfly ganske enkelt mere end de nuværende F16-jagere. Det fortæller Christopher Ebert fra det amerikanske luftvåbens 388. Fighter Wing Operations Group.
Eskadrillen i Utah højt oppe i Rocky Mountains flyver F35. Det samme kampfly, der i løbet af de næste 4-5 år afløser Danmarks aldrende flåde af F16-maskiner.
- Den ligner F16-motoren, den har almindelig kraft og så har den efterbrænder, som giver mere kraft og larmer mere. Men den er større, fordi flyet er større, siger Christopher Ebert, da DR Nyheder besøger Hill Airforce Base.
F35 udsender dyb baslyd
Det er en motor, som naboerne til militærbasen dagligt mærker på egen krop. Blandt andet suser kampflyene over Layton, der har omkring 65.000 indbyggere, på vej til træningsområdet.
Sammenlignet med en F16-jager så lyder F35’erne anderledes, forklarer basens miljøekspert,.
- En F16 har en mere diskantagtig lyd i forhold til F35, som har mere bas og er mere buldrende. Så vi opfatter dem forskelligt. Som på et piano, hvor en F16 ville være de lyse tangenter, højere og kortere - mens en F35 er de dybe toner, som vibrerer anderledes og du føler dem. Så forskellen på, hvordan vi hører en F16 og en F35 er forskellen på en diskant og en bas lyd, siger Krista Hoffart, miljøekspert på Hill Airforce Base.
Hun konstaterer, at en F35 uden tvivl larmer mere end sin knap 30 år ældre forgænger.
- I nogle situationer kan en F35 larme mere end en F16. Den bruger måske mere kraft og mere efterbrænder, når den letter, og så larmer den mere.
Larmer fire gange mere end F16
Det amerikanske luftvåbens egne målinger viser det samme. I Danmark er Forsvarsministeriet fortsat i færd med at beregne de 27 nye kampflys støjprofil. Det er beregninger, der blandt andet skal danne grundlag for eventuelle erstatninger til Flyvestation Skrydstrups naboer i det sydlige Jylland, hvor flyene får hjemme.
I USA har flyvevåbnet pligt til at offentliggøre støjniveauet fra dets baser. Målingerne viser, at F35’erne i gennemsnit larmer mere end 16 decibel mere end F16. En forskel der på jorden kan opleves op til fire gange højere.
-Korrekt. Det handler om, hvordan flyet bliver opereret. Om det er på fuldt kraft. Og der er et spørgsmål om skydækket, som i Danmark, og hvordan lyden rammer skyerne: Det kan larme fire gange mere, siger miljøekspert Krista Hoffart.
For at mindske støjgenerne skal de amerikanske piloter blandt andet slukke motorens såkaldte efterbrænder, der støjer ekstra meget, før de forlader basens luftrum. De skal også sørge for at opnå en vis højde, før de flyver over civile områder, fortæller hun.
Anbefaler at flytte folk væk
I Utah ved myndighederne godt, at de kraftfulde jagerfly påvirker omgivelserne. Derfor sørger man også for metodisk at opkøbe ejendomme, der ligger tæt på basen.
Derfor opfordrer Krista Hoffart de danske myndigheder til at sørge for, at der ikke bor folk tæt på Flyvestation Skrydstrup.
- Reducer antallet af folk, som er tæt på basen så meget som muligt, for det beskytter basen og det beskytter folk omkring den, siger miljøeksperten på Hill Airforce Base.
Set fra cockpittet er Christopher Ebert ikke i tvivl. Den nuværende F35-pilot har tidligere fløjet F16.
- Jeg mener, at det er meget bedre end en F16. Jeg sammenligner det med en bil. F16 var designet og bygget i de tidlige 80’ere. Så hvis du sammenligner en bil fra dengang med en ny bil, så tænk på al den teknologi, som er blevet udviklet i de sidste 30 år. Det er, hvad F35 har med, siger Christopher Ebert.