Man står på perronen og spejder forgæves efter toget. Der kan hurtigt gå fem minutter, og i tankerne bander og svovler man måske over DSB.
Men en ny undersøgelse af togforsinkelser lavet af Forbrugerrådet Tænk viser, at Banedanmark – og ikke DSB – har ansvaret for over halvdelen af alle togforsinkelser i Danmark.
- Banedanmark leverer infrastrukturen til togene. Togselskaberne har også en del af ansvaret, men det er altså Banedanmark der har den største skyld, fortæller Laura Kirch Kirkegaard, der er afdelingschef hos Forbrugerrådet Tænk om den undersøgelse, de har udgivet i Passagerpulsen torsdag.
Når det gælder DSB’s fjern- og regionaltog er Banedanmark ansvarlig for 47,3 procent af forsinkelserne, mens DSB selv kun er ansvarlig i 29,8 procent af tilfældene. Resten af tilfældene skyldes eksterne forhold. Et lignende billede tegner sig for resten af togtrafikken fordelt på DSB S-tog, Arriva og Nordjyske Jernbaner: Banedanmark står med omkring halvdelen eller mere af ansvaret ved forsinkelser.
Forbedret senest i 2030
Peter Svendsen er trafikdirektør hos Banedanmark og fortæller, at de har fuldt fokus på problemerne.
- Vi er jo aldrig tilfredse, når vi ikke leverer den højest mulige kvalitet, fortæller han.
- Men på de givne forudsætninger, arbejder vi sammen med togoperatørerne om at få det bedste ud af det.
Og årsagen til forsinkelserne, fortæller Peter Svendsen, er simpel:
- Signalprogrammet, vi har i dag, er gammelt. Det fejler. Men vi er allerede i gang med at skifte det ud til et helt nyt og meget bedre, og 80 procent af fejlene burde ikke ske, når det er færdigimplementeret.
Banedanmark er netop nu i gang med at modernisere infrastrukturen omkring jernbanen. De udskifter sikringsanlæg og fjernstyringsanlæg, men forventer ikke, at arbejdet er færdig før 2030.
- Men det er en løbende udskiftning, så der burde kunne mærkes en langsom forbedring over de kommende år, siger Peter Svendsen.
DSB lever op til målsætningerne
Rapporten viser, at Banedanmark ikke lever op til deres mål for, hvor mange forsinkelser, de må være skyld i på DSB’s fjern- og regionaltogsbaner, mens DSB selv lever helt op til målsætningerne. De primære årsager til forsinkelserne på de danske jernbaner er de samme, som Rigsrevisionen påpegede sidste år. Signalproblemer, problemer med materiel og problemer som følge af sporarbejde er således stadig gældende. Alligevel er det ofte togselskaberne, der får kritikken fra forbrugerne.
- Togoperatørerne står for den direkte kontakt med kunderne og for kompensationen ved forsinkelser. Den kontakt har Banedanmark ikke, men man burde måske kigge på, om man kunne styrke Banedanmarks incitament ved at give dem kundeansvar. På denne måde kunne de måske i højere grad får passagerer for øje, siger Laura Kirch Kirkegaard.
Ansvarsfordelingen af forsinkelser er målt mellem januar og maj i år.