Norske målinger: F35 larmer som en plæneklipper, mens F16 er en vaskemaskine

Larmen fra Danmarks kommende kampfly er dog en anelse lavere end først beregnet, viser de foreløbige resultater.

Foreløbige norske målinger af støjen fra F35 viser, at kampflyet larmer en smule mindre end først forventet. Ifølge en dansk ekspert skal man dog være varsom med at konkludere noget ud fra målingerne. (Foto: © Torbjørn Kjosvold / Forsvaret)

F35-kampflyet larmer en smule mindre end forudset.

Det viser de første målinger, efter at flytypen i mere end et år har fløjet fra Flyvestation Ørland ved Trondheim i Norge.

Det norske forsvar har offentliggjort støjmålinger af både de nye kampfly samt forgængeren F16. Målingerne viser flyenes såkaldte maksimalværdier og giver et billede af, hvor meget flyene larmer, når de går i luften.

F35 er samme type kampfly, der skal afløse de godt 40 år gamle F16-jagere i Danmark.

Ifølge norske Forsvarsbygg, der svarer til Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse herhjemme, tyder de første målinger på, at F35 i virkeligheden støjer mindre end først beregnet.

- På de målinger, vi har indtil nu, der ligger støjen lidt i underkanten af, hvad vi forventede. Vi er dog ikke færdige med målinger og testflyvninger endnu, så dette er blot det foreløbige indtryk. Men ja, vi ligger lidt under nu, siger Carl Oscar Pedersen, ejendomschef ved Forsvarsbygg, der udfører målingerne.

Målinger af testflyvninger

Forsvarsbygg i Norge understreger, at der er tale om foreløbige målinger og testflyvninger, hvor flyene ikke altid går i luften med samme last og dermed vægt, som det senere er meningen.

Målingerne fandt blandt andet sted under den store Nato-militærøvelse, der løb af stabelen i Norge i november, og er foretaget fra fire målestationer rundt omkring flyvestationen.

Som 21Søndag i går kunne fortælle, har støjen fra det amerikansk udviklede kampfly vakt debat omkring flyvestationen ved Ørland, der skal være flyenes hovedbase. Blandt andet derfor har det norske forsvar brugt, hvad der svarer til mere end én milliard danske kroner på støjtiltag i området.

Private hjem er blevet tilbudt opkøb eller støjisolering, og forsvaret har endda købt den lokale kommuneskole for mere end 80 millioner danske kroner.

Beregninger: F35 lyder dobbelt så høj

Før de første tre F35-kampfly landede i Norge i november 2017, havde man beregnet, at afløseren ville larme omkring 10 decibel mere end forgængeren F16. Det svarer til, at lyden vil opfattes dobbelt så høj.

Det er de beregninger, som måleresultaterne bekræfter, og som endda ligger en smule under.

- Vores erfaring er, at det stemmer godt overens med, hvad vi beregnede og nu foreløbigt kan måle. Vi er godt tilfredse med, at der er god overensstemmelse mellem det beregnede og det målte, siger Carl Oscar Pedersen fra Forsvarsbygg.

Venter på danske beregninger

Det er planen, at de første F35-fly skal gå i luften fra Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland fra 2023. Her venter befolkningen fortsat på beregninger, der skal vise, hvor meget flyene vil støje, og hvordan indbyggerne eventuelt skal kompenseres.

De norske data er dog for usikre til, at man kan overføre dem til hjemlige forhold, mener en professor i lyd og akustik.

- Målinger baseret på ekstreme værdier som et jetflys maksimalværdi er svære at konkludere noget på. Den slags data er meget følsomme overfor eksempelvis vind og vejr. Mod- eller medvind kan påvirke den enkelte måling kraftigt, siger professor Finn Agerkvist fra Danmarks Tekniske Universitet, der får opbakning hos en kollega på Aalborg Universitet.

- Der synes jo at være en betragtelig forskel i karakteren af den lyd, som flyene laver - dels i niveau, men også frekvensmæssig sammensætning. Lave frekvenser vandrer lettere langt og kommer meget effektivt ind i folks huse, hvilket er et aspekt, man almindeligvis undervurderer i støjestimaterne. Så der kan godt være en stor forskel et sted og en mindre et andet, siger Dorte Hammershøi, professor i akustik ved Aalborg Universitet.

F35 med højere bundniveau

I de norske data træder forskellen på motorstøjen mest tydeligt frem ved den såkaldt 'laveste maksimalværdi'.

- Målingerne tyder på, at F35 har et højere bundniveau for støj end F16. Men på baggrund af disse målinger, så er det nede i nuancerne, at forskellen skal findes, siger Finn Agerkvist.

Forskellen betyder konkret, at når støjen fra F16 sommetider er som larm fra en vaskemaskine på tæt hold, så vil en F35 altid larme mindst lige så meget som en motorplæneklipper, der kører gennem stuen.

Ifølge de norske data er F35'erens gennemsnitlige, laveste maksimalværdi sammenlignet med F16 næsten syv decibel højere. Det svarer til, at det akustiske lydtryk, der rammer øret, er mere end dobbelt så højt.