Der vil ske en "markant forbedring" i løbet af de kommende dage, men hvornår vi helt præcis er færdige med at opleve problemer med NemID, giver Nets ikke noget svar på.
Det er tredje døgn, hvor Nets har været ramt af store driftsforstyrrelser, som betyder, at flere hundredetusinde danskere ikke har kunnet logge på skat.dk, borger,dk e-Boks og meget andet.
Hvordan kunne det ske, og vil Nets være i stand til at beskytte os en anden gang? Det har vi spurgt Nets' chef for public affairs i Europa, Peter James Stark, om her.
Hvordan kan det lade sig gøre, at så central infrastruktur kan være nede på tredje døgn?
- Jamen, det kigger vi jo på, men først og fremmest er vores opgave at få rettet op på de driftsforstyrrelser, som danskerne oplever lige nu.
Interview med Nets chef for public affairs i Europa, Peter James Stark, efter store problemer med systemet.
Hvornår kan danskerne så forvente, at det fungerer igen?
- Vi kan klart sige, at inden for de kommende dage vil vi se betragtelige forbedringer. Derfor opfordrer vi også alle danskere til at blive ved med at forsøge at logge på.
I har skullet skifte en server, det er en helt almindelig fejl. Hvad hvis der var nogen, der bevidst gik efter de her systemer, så kunne man jo lægge hele landet ned. Kan I beskytte danskerne ordentligt?
- Det håber vi, og det er også det, vi har gjort. Vi har et fortrinligt samarbejde med myndighederne på cybersikkerhed. Det er jo ikke udefrakommende, der er årsagen til denne her fejl.
Nu siger I jo, at det handler om NemID, men der er jo mange andre tjenester, der også er berørt. Er det holdbart, at I er en flaskehals for så mange ting, hvis sådan noget her kan ske? Hvad nu hvis det var nogle russere, der var ude på at skade Danmark?
- Vi vil gerne understrege, at vi nu er nede på en omkring ti procent, der stadigvæk er berørt af den her driftsforstyrrelse, som er alvorlig, og derfor opfordrer vi også folk til at gå over til MitID, fordi det er upåvirket af hændelsen.
Af de ti procent er der jo nogle enkelte tjenester, der har været nede, hvilket betyder, at en helt masse samfundsfunktioner er nede. Det ville jeg da tage alvorligt, hvis jeg var dig?
- Det gør vi også. Vi er helt med på, at det her er alvorligt. Og jeg vil også bare understrege, at i løbet af de næste par dage vil vi se markante forbedringer.
Kan vi stole på jer i fremtiden?
- Ja er det korte svar. Igennem det sidste årti har vi demonstreret, at det her er noget, vi godt kan. Det her er et enkeltstående tilfælde, der har påvirket vores drift. Vi arbejder på højtryk og kommer til at løse det.
Hvad nu, hvis I bare var heldige? Hvad nu hvis russerne sidder og ser med og nu har fundet ud af, at der er nogle systemer, der kan lægge hele Danmark ned?
- Jeg tror, at vores forsvar mod cyberangreb er ret stærkt. Men du rammer da ind i et grundlæggende element ved digitalisering, som vi også er virkelig opmærksomme på.
Jeg oplever som dansker, at flere og flere ting skal gennem jeres tjenester. I takt med I bliver mere og mere centrale, hvordan skal I så reparere det tillidsbrud, der er sket nu?
- Tillid er svær at opbygge og nem at miste. Vi håber, at de fleste danskere kan se, vi er en virksomhed, der gør alt i vores magt for at rette op på fejlen hurtigst muligt. Vi arbejder oprigtigt i døgndrift på at løse det, og vi beklager rigtig meget alle de udfordringer, som folk oplever i dag.
- Men vi mener, at vores løsninger er med til at forbedre danskernes hverdag og en mere gnidningsfri hverdag.