'Nein, nein, nein': Firma pakker spilreklame ind i parodier med Peter Frödin

Viral kampagne kritiseres for at bryde loven. 'Vi har ikke overtrådt nogen regler', lyder svaret.

Spil er stærkt vanedannende. Derfor er det ifølge Alliancen mod Spilafhængighed kritisabelt, at 25syv ikke tydeliggøre, at karakteren Franzi25 er reklame for onlinespil.

- Nein, nein, nein. Das kann ich doch gar nicht. Aber ja, ja, ja. Dass will ich doch gern.

Sådan synger Peter Frödin i en populær video på Facebook.

Der er ikke umiddelbart nogen tegn på, at den tyske schlager-parodi 'Franzi25' er reklame. Men hvis man læser undersiden 'om' Franzi, fremgår det, at det sydtyske univers i virkeligheden er en reklame betalt af onlinespilletjenesten 25syv.

Og det er kritisabelt, mener Sune Røper, der er formand for Alliancen mod Spilafhængighed.

- Problemet er, at der i virkeligheden er tale om skjult og dermed ulovlig markedsføring for en onlinegambling-virksomhed, siger Sune Røper.

Godtroende brugere deler reklame for onlinespil

Ifølge den nystiftede forening, der kæmper mod ludomani, er videoerne et ekstremt eksempel på en bevidst overtrædelse af markedsføringsloven, fordi intet er markeret som reklame - hverken i videoerne eller i teksterne under, forklarer Sune Røper.

- Det fremstår som uskyldige Hansi Hinterseer-parodier, men er i virkeligheden skjult reklame for nordens største spillevirksomhed, siger Sune Røper.

Og det er et problem, fordi godtroende facebookbrugere spreder opslagene helt uvidende om, at de deler en reklame for onlinespil.

Over 15.000 personer har allerede delt, liket eller kommenteret videoerne på Facebook. Sune Røper er overbevist om, videoerne aldrig var nået så bredt ud, hvis de var deklareret korrekt.

Man risikerer nemlig at skrive sig selv og sine facebookvenner op til at modtage reklamer for et online gambling uden at vide det.

- Hvis 25syv havde oplyst, at videoerne er reklame, var der sikkert en masse, der aldrig ville have delt videoerne, siger Sune Røper.

  • "Kommentarerne afslører, at modtagerne af reklameopslagene er helt uvidende om, at de deler en reklame for online gambling", siger Sune Røper.
  • "Kommentarerne afslører, at modtagerne af reklameopslagene er helt uvidende om, at de deler en reklame for onlinegambling", siger Sune Røper.
1 / 2

'Det holder ikke en meter'

Maria Liljeqvist er seniorjurist i forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet Tænk. Hun har set Franzi25's facebookside igennem.

Og ifølge hende er der en kommerciel interesse i opslagene med Franzi25, fordi den fiktive karakter bliver brugt som en del af en kampagne. Men det er ikke tydeligt for forbrugeren.

- Der er en direkte sammenhæng mellem Franzi som figur og deres kampagne. Derfor skal det fremgå helt tydeligt, at de har en kommerciel forbindelse, siger Maria Liljeqvist.

Ifølge Maria Liljeqvist er det dog kun myndigheden Forbrugerombudsmanden, der i sidste ende kan afgøre, om 25syv bryder loven.

'Der må ikke være tvivl'

Forbrugermyndigheden har i øjeblikket fokus rettet mod skjulte reklamer på internettet.

Så sent som tirsdag den 13. august blev fire danske influencere anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden for ikke at have markeret deres indhold som reklame, så det var tydeligt.

Selvom Forbrugerombudsmanden ikke vil kommentere den konkrete sag med 25syv, er reglerne ikke til at tage fejl af.

Når et betalt budskab præsenteres i en video, så skal det være tydeligt helt fra starten af videoen, at der er tale om en reklame, forklarer Danielle Brisson Berggreen, som er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

- Det skal fremgå, at der er kommercielle interesser bag. Hvis det tydeligt fremgår af sammenhængen, så er det tilstrækkeligt, men det skal være klart for forbrugeren, at der er tale om reklame, siger hun.

Det er en konkret vurdering, hvornår noget er tydeligt eller tilstrækkeligt, men det er ifølge Danielle Brisson Berggreen ikke godt nok, hvis man bliver nødt til at lede efter afsenderen af en reklame.

25syv: 'Vi har ikke overtrådt nogen regler'

Firmaet 25syv afviser dog kritikken. De mener ikke, at de har overtrådt reglerne i markedsføringsloven.

Marketingschef i 25syv forklarer, at første del af kampagnen går ud på at lancere karakteren Franzi25 uden at reklamere for deres produkter som for eksempel onlinespil, men bare "give folk et godt grin".

Derfor mener 25syv ikke, at de bryder loven ved ikke at markere opslagene som reklame.

- Vi tydeliggør afsenderen i alt, hvad der er spilrelevant, og når vi reklamerer for vores produkter, siger marketingschef for 25syv Anders Mørup.

Hansi Hinterseer-parodierne kører ikke bare på Facebook, men også som tv-reklamer. I tv-versionen er det tydeligt, at det er onlinespillereklamer for 25syv. Derfor mener Anders Mørup, at modtageren godt forstår, at der er tale om reklame, hvis man følger med begge steder.

- Vi arbejder med et bredt mediemiks i kampagnen. Så folk, der orienterer sig, vil ikke være i tvivl om, at 25syv er afsenderen, siger Anders Mørup.

Men den fortolkning af markedsføringsloven er seniorjurist Maria Liljeqvist fra Forbrugerrådet Tænk ikke enig i.

- Den holder jo ikke en meter. Man kan ikke undsige sig lovgivningen på et af medierne. Gældende lovgivning skal overholdes på samtlige medier, siger hun.

Ifølge Anders Mørup ønsker 25syv ikke at vildlede forbrugere. Firmaet vil nu lytte til de henvendelser, de får om kampagnen, lyder det fra marketingschefen.

Det har ikke været muligt for DR Nyheder at få en kommentar fra Peter Frödin.

Opdatering 30. august: Artiklen er opdateret med ny overskrift, så det tydeligt fremgår, at parodierne er lavet af Peter Frödin.