Naboer til lufthavn måler nu selv luftforurening

Partikelmålerne hænger i private haver på Amager.

Claus Holbech og Maria Kjærsgaard Sørensen er begge med i en borgergruppe mod lufthavnsforurening. (Foto: © Johnny Moesgaard Larsen, DR)

Mens det ene charterfly efter det andet i øjeblikket sætter kurs mod varmere himmelstrøg fra Københavns Lufthavn, kan det både høres og lugtes hos naboer på Amager.

På en dårlig dag kan støjen sammenlignes med tordenvejr, og lugten fra flybrændstofferne har en klistret og sødlig fornemmelse over sig.

Sådan beskriver Maria Kjærsgaard Sørensen det bedst. Hun bor halvanden kilometer fra landets største lufthavn og er initiativtager til en borgergruppe mod lufthavnsforurening.

Borgergruppen så gerne, at myndighederne gjorde mere for at finde ud af, hvor meget luftforurening, der er i området omkring lufthavnen, og dermed hvor mange sundhedsskadelige ultrafine partikler, naboerne indånder.

Maria Kjærsgaard Sørensen og hendes familie bor halvanden kilometer fra Københavns Lufthavn. (Foto: © Johnny Moesgaard Larsen, DR)

Men nu har de selv købt tre små partikelmålere, hvoraf en hænger i Maria Kjærsgaard Sørensens have.

- Drømmen er, at vi får målere op hele vejen rundt om lufthavnen, og på den måde kan være med til at skabe noget borgerdrevet viden om det her, siger hun.

Bekymret for helbredet på sigt

For nylig har en rapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi pustet til naboernes helbredsbekymringer.

Rapporten dokumenterer, at Københavns Lufthavn udleder store mængder ultrafine partikler. Partiklerne dannes primært, når flyene letter og lander eller står i tomgang.

De ultrafine partikler er sundhedsskadelige og bliver blandt andet koblet til lunge- og hjertekarsygdomme.

Præcis hvilke niveauer af ultrafine partikler, der er farlige for helbredet, mangler der dog fortsat viden om, og derfor er der ikke fastsat en international grænseværdi.

- Vi kan jo ikke se det nu, fordi det er en langtidspåvirkning, så jeg er bekymret for, om det om 10-20 år viser sig, at vi har boet et sted, hvor mine børn er blevet syge af det, siger Maria Kjærsgaard Sørensen.

Claus Holbech har boet tæt på Københavns Lufthavn i 52 år, og han er også med i borgergruppen mod lufthavnsforurening. Det er ham, der har indkøbt partikelmålerne, og nu holder han øje med målingerne fra sin computer.

- Jeg håber, at værdierne ikke er så høje, så vi ikke går rundt og tager skade af det i mange år. Jeg tror bare ikke, det er det, vi kommer til at se, siger han.

Claus Holbech har selv 3D-printet den kasse, som partikelmåleren ligger i. Nu kan han aflæse partikelmålingerne på sin computer. (Foto: © Johnny Moesgaard Larsen, DR)

Lufthavnsudvidelse skaber bekymring

I slutningen af november 2023 gav et flertal af partierne på Christiansborg grønt lys til Københavns Lufthavns udviklingsplaner.

Udviklingen skal ske inden for lufthavnens nuværende areal, og formålet er at gøre plads til større fly, der kan have flere passagerer med ombord.

Det bekymrer borgergruppen.

- Vi bor ved siden af en lufthavn, som bare bliver større og større, siger Claus Holbech.

- Det er jo en balance mellem at have en aktivitet, der er god for økonomien i Danmark og så have nogle boligområder, der er sunde at være i. Og der synes jeg, balancen er tippet. Jeg synes, det er lufthavnens vækst, der ser ud til at være vigtigere end borgernes sundhed, siger Maria Kjærsgaard Sørensen.

Hos Københavns Lufthavn er man opmærksom på de ultrafine partikler.

- Mens vi kigger på udviklingen af lufthavnen, vil vi selvfølgelig også kigge på sundhedseffekterne og bidrage til både analyser og bidrage med viden omkring det her emne, fordi vi også ønsker at være en god nabo og få belyst det her område, lyder det fra Maria Skotte, der er bæredygtighedschef i Københavns Lufthavn.

Hun mener ikke, at de nuværende udviklingsplaner vil føre til flere ultrafine partikler.

- Jeg kan ikke stå her og garantere det, men jeg ved, at vi er i gang med at indrette lufthavnen mere effektivt, så vi undgår, at flyene holder i tomgang, som er der, hvor vi kan se en stor udledning af partikler.

- Dernæst kan vi se, at de moderne flytyper er mere brændstofeffektive, hvilket betyder færre sodpartikler som medfører de ultrafine partikler, siger Maria Skotte.

Miljøminister Magnus Heunicke (S) har ikke ønsket at stille op til interview med DR men skriver i stedet til os:

- Vi har i samarbejde med kommuner og Indenrigs- og Sundhedsministeriet igangsat en række yderligere undersøgelser for at få mere viden om de mulige sundhedsmæssige konsekvenser af luftforureningen fra lufthavnen. Det skal give os grundlag for at vurdere, om der er behov for tiltag, og så vil regeringen naturligvis i givet fald være klar til det.