Nabo til F35 efter støjberegninger: 'Usikkerheden er der stadig'

Alle venter på model for kompensation for F35-larm, siger nabo til flyvestation.

- Førhen var det rimelig nemt at sælge et hus i Skrydstrup, men salget er på et meget lavt niveau i dag, siger John Vergo.

200.000 kroner.

Så meget er John Vergos parcelhus faldet i værdi på godt fire år.

Huset ligger cirka 150 meter fra Flyvestationen Skrydstrup ved Vojens, hvor de nye F35-kampfly flytter ind fra 2023.

Torsdag aften fremlagde Forsvarsministeriet de længe ventede støjberegninger, og de viser, at larmen fra kampflyet vil overskride Miljøstyrelsens støjgrænser i helt op mod 895 boliger.

Som det er i dag med F16-kampflyene, overskrider flystøj Miljøstyrelsens grænseværdier i 41 boliger.

Men trods støjberegningerne består usikkerheden i området omkring flyvestationen, siger John Vergo.

Mindre skeptisk

Det er nemlig først, når Forsvarsministeriet fremlægger en model for, hvordan husejerne kompenseres økonomisk, at den vil fordufte, lyder det.

- Jeg fik vurderet mit hus for et halvt år siden, og der var det siden den forrige vurdering fire år tilbage faldet 200.000 kroner i værdi.

- Folk i området er usikre nu i forhold til, om de vil købe et hus i Skydstrup. Med kompensationsmodellen vil der komme vished. Folk gør jo ikke noget ved deres huse i dag, for de ved ikke, om de er købt eller solgt, siger John Vergo.

I Norge har myndighederne opkøbt og støjisoleret boliger for mere end en milliard kroner, men Forsvarsministeriet har tidligere oplyst, at danske støjtiltag vil være "væsentligt mindre".

Kortet viser, hvordan støjen fra de nye F-35-kampfly berører et større område end tidligere (det røde område).
Kortet viser, hvordan støjen fra de nye F-35-kampfly berører et større område end tidligere (det røde område).

John Vergo har selv været i det område i Norge, hvor F35-basen ligger, og tilmed også i Utah i USA, hvor F35 også flyver, men han mener ikke, at forholdene i de områder kan sammenlignes med Flyvestation Skrydstrup.

- Der er bjerge og stenundergrund, og her bliver lyden ikke absorberet på samme måde, som den gør her i Skrydstrup, siger John Vergo.

Han har kigget støjberegningerne igennem og er blevet lidt mindre skeptisk.

- Jeg kan nu se, at jeg bliver lidt mere berørt end før (F16-kampfly, red.), men jeg tror ikke, det bliver så slemt, som jeg måske havde frygtet, siger han.

To modeller i spil

Først efter sommerferien er Forsvaret klar med en kompensationsordning for de mest udsatte naboer.

- Nu må Forsvaret have tid til at få lavet nogle ordentlige beregninger, så vi kan få modellen for kompensation. Jeg havde helst set, at både støjberegninger og kompensationsmodel var kommet på samme tid. Rigtig mange er mest interesserede i kompensationsmodellen.

- Folk kan nu se, om de ligger inde for det røde område. Men hvad så? Hvad skal der så ske? Der vil kompensationsmodellen vise, hvad der skal ske. Og så kan folk protestere, hvis ikke det er godt nok, siger John Vergo.

Ifølge Per Pugholm Olsen, der er koncernstyringsdirektør i Forsvarsministeriet, kommer kompensationsmodellen til at bestå af to komponenter:

- Et tilbud om køb af boligen for de mest belastede beboere og så et tilbud om støjsikring til mindre belastede beboere. Vi ved ikke endnu hvem og hvor mange, der bliver omfattet, siger Per Pugholm Olsen.

Danskerne har stadig til gode at opleve en rigtig F35 i luften.

Det sker enten den 22. eller 23. maj, hvor Forsvarsministeriet har arrangeret en demonstrationsflyvning i samarbejde med det norske flyvevåben.