Movia fjerner bosætter-fjendtlig reklame fra busser

Adskillige personer har klaget til Movia over reklamerne, som, de mener, er 'stødende' og 'ubehagelige.'

"Vores samvittighed er ren! Vi hverken køber produkter fra de israelske bosættere eller investerer i bosættelsesindustrien". Sådan lyder det på den kampagne, som nu skal fjernes. (© nejtaktilbsp.dk)

'Vores samvittighed er ren! Vi hverken køber produkter fra de israelske bosættelser eller investerer i bosættelsesindustrien'.

Sådan lyder en reklame, der de seneste dage er slået stort op på flere busser i Københavns-området.

Det har fået mange til at klage til Movia, som har ført til, at Movia tidligere i dag besluttede at fjerne busreklamerne.

Det offentliggjorde de i et opslag på Facebook, hvori de begrunder beslutningen med, at reklamen blandt andet virker 'unødigt stødende.'

En samlet vurdering

Områdechef i Movia Camilla Struckmann fortæller, at beslutningen er taget ud fra en vurdering af, at det for mange mennesker er en ubehagelig reklame at have på offentlige busser.

- Det er ud fra en samlet vurdering af reklamens indhold og budskab. Set i lyset af at det handler om Israel, og at det lige præcis med landet Israel er svært at adskille nation fra religionen jødedom, siger hun. 

- Det i kombination med at det er et aggressivt budskab, som boykot jo er, så har vi vurderet, at den blandt andet virker unødigt stødende.

Hun oplyser, at Movia udbyder sin drift til forskellige parter, og at man i det udbud overdrager retten til at reklamere på busserne.

Derfor forhåndsgodkender selskabet ikke reklamer, og man har derfor ikke haft mulighed for at stoppe reklamen, før den kom ud.

Referencer til 2. Verdenskrig

Camilla Struckmann fortæller, at klagerne både har været fra jøder og andre mennesker, som bare generelt har ment, at reklamen var stødende.

- Det er alle mulige forskellige, som har udtrykt et stort ubehag ved at have sådan et budskab på offentlige busser rundt omkring i København i forlængelse af terrorhandlingen for et par måneder siden. Nogen har også henvist til tyskernes opfordring til boykot af jødiske produkter omkring 2. Verdenskrig, siger hun.

Hun begrunder desuden beslutningen med, at der står i selskabets betingelser, at de har et forbud mod religiøse reklamer.

Ønsker ikke konflikt

Og i den her sag, har man som nævnt haft svært ved at adskille Israel fra religionen jødedom.

- Jeg kan se på Facebook, at nogle er uenige i beslutningen, ligesom nogle var uenige i, at den kom op. Men vi kan bare ikke gå ind i konflikten Israel-Palæstina, siger hun.

- Vi er et offentlig tilgængeligt tilbud for alle, og vi ønsker ikke at blive en del af en konflikt tværtimod.