Morten Münster er endnu en gang reklamefigur for usunde fødevarer: 'Jeg laver ikke samarbejder med hvem som helst'

Hos Forbrugerrådet Tænk fastholder man, at Morten Münster henvender sig til børn og derfor ikke bør reklamere for usunde fødevarer.

Brugen af Morten Münster har tidligere ført til kritik af chipsproducenten Kims, fordi branchen selv mente, at man via influencere reklamerede for usunde fødevarer til børn. (Foto: © Marie Lagoni Pedersen)

Det fik hård kritik fra både Forbrugerrådet Tænk og fødevarebranchens egen frivillige sammenslutning, Forum for Fødevarereklamer, at Kims brugte influencerne Morten Münster og Jas & Mika i deres succesfulde reklamekampagne "Kims Chips Battle".

Her lød kritikken, at man på grund af influencernes mange unge følgere reklamerede for usunde fødevarer til børn.

Men få uger efter at Kims fik kritik for at bruge Morten Münster, er selvsamme Morten Münster igen ansigtet på en reklamekampagne for usunde fødevarer.

Han og resten af familien Münster, dog med undtagelse af lillesøsteren Naja, er nemlig frontfigurer i "Årets Slikvalg", der starter om 14 dage og har til formål at sælge særlige varianter af Nørregade-slik med navnet Münster Mix.

Morten Münster har ikke ønsket at stille op til interview med DR Nyheder, men han har indvilliget i at svare på en række spørgsmål skriftligt.

Takkede ja længe inden Kims-kampagne fik kritik

DR Nyheder har blandt andet spurgt Morten Münster, om det ikke havde været fornuftigt at takke nej til at lave kampagne for endnu et usundt produkt, når Forum for Fødevarer netop har afgjort, at det var et problem, at han gjorde det for Kims?

- Jeg takkede ja til at deltage i Nørregades kampagne, længe før at Kims-kampagnen overhovedet var startet. Derfor har Nørregade haft god tid til at lære af erfaringerne fra Kims-kampagnen, så den opfylder branchens egne retningslinjer, skriver Morten Münster i et skriftligt svar.

Blandt andet bruger Morten Münster ikke sine egne sociale medier til at reklamere på.

Derudover er der sat en aldersbegrænsning på 18 år på slik-reklamerne.

- At Nørregade aldersgrænser indholdet med mig gør, at markedsføringen kun rammer de ældste i min meget brede målgruppe, skriver Morten Münster, der tolker Kims-afgørelsen fra Forum for Fødevarer sådan, at Nørregade-kampagnen er "i overensstemmelse" med branchens regler.

Gør alene det, at du er på en pose slik ikke, at flere børn vil købe slikket?

- Hensigten er at markedsføre de nye slikposer til de ældste af mine følgere. Fødevarebranchens frivillige kodeks siger, at man ikke bør markedsføre slik til børn under 13 år. Vi går så et skridt længere og skjuler mit Nørregade-indhold for alle under 18 år.

En del af Morten Münsters reklame for Kims-chips fra hans egen YouTube-kanal. Her vil man dog ikke finde indhold fra "Årets Slikvalg", da kampagnen ikke lanceres på Morten Münsters egne kanaler.

Tænk: Hans målgruppe er jo børn

Hos Forbrugerrådet Tænk, der også var dem, der klagede over Kims-kampagnen tilbage i februar, tager man sig dog gevaldigt til hovedet over, at Nørregade bruger Morten Münster i deres kampagne.

- Grundlæggende vil vi ikke have markedsføring af usunde fødevarer rettet mod børn. Og hvis man ikke vil have det, så skal man jo ikke bruge en influencer, der retter sig mod børn, siger Esben Grønborg Geist, der er konstitueret direktør hos Forbrugerrådet Tænk.

Men han reklamerer jo ikke på sine egne kanaler, og de har sat en aldersgrænse på 18 år på reklamerne på sociale medier. Har man ikke sikret sig, at det ikke når frem til børn?

- Så giver det jo ingen mening at have en influencer, der retter sig mod børn, til at føre den her kampagne.

Esben Grønborg Geist mener, at det er på tide med lovgivning på området, hvis branchen ikke formår at regulere sig selv.

Morten Münster fremhæver jo selv, at han har en ret bred målgruppe?

- Sådan ser vi det ikke. Hans målgruppe er børn, og alle, der har små børn, ved, at han appellerer til børn og ikke til nogen, der er over 18 år.

- Vi giver ikke meget for de foranstaltninger, der er lavet for kampagnen, siger Esben Grønborg Geist.

Det virker til, at han har taget alle forholdsregler. Er det fair, at han bliver udelukket for al mulig reklame, fordi han har børn i sin målgruppe?

- Han bliver ikke udelukket fra alt muligt. Han vil blive udelukket fra at reklamere for usunde fødevarer, og vi synes sådan set, at det er fair nok at sige, at Morten Münster ikke skal være ansigt på nogle usunde fødevarer overhovedet, siger Esben Grønborg Geist.

Münster: Jeg gør ikke alt for penge

Morten Münster mener dog, at Forbrugerrådet Tænk læser hans målgruppe helt forkert.

- Det virker til, at nogen tror, at det kun er børn under 13 år, som følger mig og mit indhold. Det er simpelthen ikke korrekt.

- For eksempel handlede min mest populære videoserie på YouTube sidste år om udlejning af mit sommerhus, lejeindtægter og slitage. Og min nyeste video er et slags boligprogram, som handler om, hvor stor forskel der er på boligpriser på Sjælland og i Jylland. Mig bekendt er det ikke den slags indhold, man finder på Ramasjang.

Kan du forstå, hvis man sidder tilbage med det indtryk, at du er klar til at reklamere for alting, hvis bare betalingen er god nok?

- Hvis man følger mig på de sociale medier, så ved man også, at jeg ikke laver samarbejder med hvem som helst. Jeg siger nej til langt de fleste henvendelser, fordi det er helt afgørende for mig, at jeg kan stå inde for de virksomheder, som jeg associeres med.

Hvad har du fået for kampagnen?

- Jeg har fået et fast honorar og en kasse med mine egne slikposer, skriver Morten Münster.

Og lige præcis Morten Münsters slikposer koblet med det faktum, at Kims fortsatte deres kampagne ufortrødent, efter Forum for Fødevarereklamer havde udtalt kritik af kampagnen, får Forbrugerrådet Tænk til at kigge mod Christiansborg.

- Vi er bekymrede for, om det her frivillige kodeks i virkeligheden er noget værd. Først ser vi, at Kims Chips får en meget klar afgørelse imod sig, men alligevel fortsætter deres kampagne. Nu ser vi så det her, siger Esben Grønborg Geist.

- Hvis ikke de kan stoppe virksomhederne, så må der noget lovgivning til.